Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Domů CultureInfoLegislativa
TechSoup

Státní fond kultury ČR má být zákonem zrušen

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR začne 25. listopadu 2008 projednávat vládní návrh zákona o zrušení Státního fondu kultury ČR (SFK). Důvodová zpráva k předkládanému zákonu mimo jiné říká: "Finanční prostředky Fondu, není možné v současné době použít k podpoře české kultury kromě jiného z toho důvodu, že...poslaneckou sněmovnou PČR není zvolena Rada Fondu, která o způsobu a výši podpory rozhoduje.", přičemž funkční období poslední Rady SFK skončilo v roce 2006. V rámci návrhu Státního rozpočtu na rok 2008 je předkládán i rozpočet SFK, jehož plánované příjmy pro příští rok jsou ve výši 34 milionů korun. Státní fond kultury se proslavil neúspěšnou Lotynkou, která jej v roce 1994 fatálně zadlužila.

SFK byl zřízen zákonem č. 239/1992 Sb. jako mimorozpočtový nástroj finanční podpory umění, jehož příjmy plynou z komerčních pronájmů nemovitostí, vstupného na expozici českého kubismu, autorských práv děl bez dědiců a poplatků za přijaté žádosti ale i 50 % podílu z výnosů nájmu předmětů kulturní hodnoty a movitých a nemovitých kulturních památek, ke kterým vykonává právo hospodaření MK či výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostních tisků, vydávaných MK.

SFK byl zadlužen neúspěšnou Lotynkou v době, kdy ministerstvo spravovali ministři KDU-ČSL (Jindřich Kabát 1992-94, Pavel Tigrid 1994-96). K částečné rehabilitaci SFK došlo když MK vedl ministr Pavel Dostál (ČSSD) a Fond v letech 2002-2006 natřikrát rozděloval peníze na podporu kulturních projektů. Nyní má být SFK zcela zrušen, opět pod vedením ministra KDU-ČSL Václava Jehličky.

Z níže uvedeného přehledu dotčených subjektů, který je součástí důvodové zprávy je zřejmé, že zrušení SFK se týká zejména majetkových přesunů - dům U Černé matky Boží připadne Národní galerii, ostatní MK. Výnosy z majetku a majetkových práv již nebudou určeny na kulturu ale vplynou do státního rozpočtu. Teprve na posledním místě dotčených subjektů jsou potenciální žadatelé o podporu, kteří měli být centrem zájmu této instituce.

 

Výběr z důvodové zprávy k předkládánému zákonu o zrušení Statního fondu kultury:

Základním problémem Fondu byla od počátku jeho existence skutečnost, že nemá žádné trvalé, dostatečné, zákonem garantované (nárokové) zdroje, které by mohly sloužit k plnění jeho poslání. Přestože v § 7 zákona č. 239/1992 Sb. je vyjmenována řada finančních zdrojů Fondu, většina těchto zdrojů není stanovena nárokově (zejm. dotace ze státního rozpočtu), některé finanční zdroje se v průběhu existence Fondu ukázaly jako nefunkční (např. výnosy z majetkových účastí ČR na podnikání právnických osob v kultuře, výnosy z cenných papírů nabytých Fondem od jiných subjektů, výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostních tisků vydávaných Fondem atp.). Funkčním, ale nedostatečným zdrojem jsou příjmy z výkonu majetkových práv dle autorského zákona.

Prostředky k zajištění své funkce mohl Fond získat především z výnosu z nemovitostí, které mu byly svěřeny, a také z výnosu z loterií organizovaných Fondem. Základním zdrojem příjmů Fondu se tak měly stát svěřené nemovitosti v centru Prahy - dům U Černé Matky Boží a dům U Hybernů, který však byl v době předání ve špatném stavu a musel být proto nákladně zrekonstruován.

Neúspěšný byl pokus o zajištění dostatečných příjmů Fondu z provozování loterie Česká lotynka, přičemž předpokládaných příjmů nebylo dosaženo a loterie musela být po zhruba jednoročním provozu ukončena. Vzhledem k tomu, že veškeré vybavení pro provozování loterie bylo pořízeno z úvěru od Komerční banky, a.s., který Fond v této situaci nebyl schopen splácet, bylo nutno situaci řešit formou dotace ze státního rozpočtu. V této souvislosti byla Fondu stanovena povinnost odvádět výnosy z pronájmu výše uvedených nemovitostí do státního rozpočtu. Rovněž tak druhý pokus o zajištění příjmů Fondu z výnosů loterie nebyl úspěšný, opět z důvodů komerční neúspěšnosti této loterie. Jednalo se o loterii stíracích losů a číselnou loterii, kterou provozovala společnost EuroLotto, a.s. V tomto případě se však Fond nijak majetkově nepodílel na pořízení potřebného vybavení, takže kromě výpadku příjmů nemělo její ukončení pro Fond žádné další negativní důsledky.

Na Fond byl poté převeden z Ministerstva dopravy Národní dům na Vinohradech, který v současné době produkuje většinu finančních zdrojů Fondu. Roční disponibilní zdroje Fondu použitelné pro podporu kulturních projektů se pohybují kolem 6 mil. Kč.

Finanční prostředky Fondu v současné době není možné použít k podpoře české kultury z toho důvodu, že není Poslaneckou sněmovnou PČR zvolena Rada Fondu, která o způsobu a výši podpory rozhoduje (funkční období poslední Rady Fondu skončilo v roce 2006). S ohledem na fakt, že Fond disponuje pouze omezenými prostředky k podpoře kulturních projektů a Ministerstvo kultury podporuje kulturní projekty již jiným způsobem, byl připraven výše uvedený návrh zákona.

Ukončení činnosti Fondu nemá přímé dopady na státní rozpočet. Prostředky Fondu byly tvořeny tzv. mimorozpočtovými zdroji. Náklady hrazené z kapitoly Ministerstva kultury na zajišťování správy tohoto Fondu nelze přesně určit, neboť pracovníci, kteří se na zajišťování agendy správy Fondu podílejí, vykonávají současně činnosti spojené s agendou Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (dále jen “Fond kinematografie”) a dále s agendou vyplývající z činnosti Ministerstva kultury. Úsporu nákladů správce Fondu, tj. Ministerstva kultury v souvislosti se zrušením Fondu nelze předpokládat. V souvislosti s přechodem části majetku na Ministerstvo kultury (dům U Hybernů, Národní dům na Vinohradech), přejde příslušná agenda na jiné útvary MK. Předpokládá se, že pracovníci, kteří se podílejí na zajišťování činnosti Fondu, se budou v souvislosti s nárůstem agendy u Fondu kinematografie více podílet na zajišťování agendy tohoto fondu.

Dotčené subjekty

Návrh se může týkat více subjektů. S ohledem na míru, jakou jsou jednotlivé subjekty dotčeny, lze uvést následující nejvíce dotčené subjekty:

Státní fond kultury ČR - v současné době nefunkční Fond se svěřeným majetkem
a závazky.

Ministerstvo kultury
- návrh se ho dotýká, protože zajišťuje správu Fondu, týká se ho také v otázce převodu příslušnosti hospodařit s nemovitostmi, se kterými je nyní příslušný hospodařit Fond. Také by mělo zajistit využití Národního domu na Vinohradech pro kulturní účely.

Ministerstvo financí – státní rozpočet - poskytlo dotaci ve výši 222,5 mil. Fond je nyní povinen odvádět veškeré výnosy z nájemného z domu U Hybernů a z domu U Černé Matky Boží do státního rozpočtu.

Národní galerie v Praze – v současné době spravuje dům U Černé Matky Boží. Je potencionálním subjektem, na který by mohla být převedena příslušnost hospodařit s touto nemovitostí.

Nájemci – mají uzavřené smlouvy s Fondem o pronájmu, smlouvy budou dále platit,
o jejich prodloužení rozhodne budoucí hospodář.

Příjemci podpor – potencionální žadatelé o podporu.

Návrh zákona o zrušení Státního fondu kultury včetně důvodové zprávy najdete zde - sněmovní tisk 561.

Návrh rozpočtu Státního fondu kultury pro rok 2009 najdete zde

Související články ProCulture:

Státní fond kultury udělil granty ve výši 10,410 milionu korun

Státní fond kultury České republiky podpoří projekty

Národní kontrolní úřad - kontrola MK - tedy financování kultury

 

ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.