Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Future City Game
Symposium Ostrava
Konference EU
Future City Jobs
Creative Cities
Koncepce umění
TechSoup

Zpět na vrchol - strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR

S titulkem Zpět na vrchol předložilo Ministerstvo obchodu a průmyslu k připomínkovému řízení dokument, jehož cílem je popsat, jak můžeme zlepšit konkurenceschopnost naší země ve vztahu k zahraničí. Rouzmnějme tomu i tak, že nám jde o zachování naší životní úrovně, což je v globalizovaném světě těžší a těžší. Dokument se zabývá rolí institucí, infrastrukturou, makroekonomickou stabilitou, zdravotnictvím, vzdělaností, trhem práce, finančními trhy a v neposlední řadě inovacemi. Právě inovace, pakliže jim rozumíme, že jde o zavádění nových a užitečných myšlenek do praxe jsou tím, co může přiněst potřebné změny. Jenže, kde vezmeme nové  užitečné myšlenky, které k lepšímu změní naší sociální, kulturní a hospodářskou praxi? Ty jsou přeci věcí kreativity a tu dokument opomíjí. Právě tak opomíjí i fakt, že pro ekonomiku je dnes důležitá stěžejní kreativní třída. 

ProCulture k dokumentu vypracovalo následující připomínky, které zaslalo ministerstvu kultury.

Strategie, ačkoliv je zaměřená na inovace jako zdroj budoucí prosperity ČR, postrádá řádné zohlednění tvořivosti/kreativity, která je jedním z předpokladů inovace[1].  Inovace, které jsou výsledkem tvořivosti, je třeba uvádět do praxe v sociální, kulturní a hospodářské sféře.

Do strategie je žádoucí řádně zapojit netechnické formy inovace, kam patří nejen inovace procesů a inovace služeb, včetně marketingová inovace, kterou mj. umožňují významné změny v designu produktů nebo balení, umístění produktu, podpoře produktu či ocenění.  Právě design je v rámci hodnotového řetězce na str. 35 označen jako faktor vysoké přidané hodnoty.  Proto je žádoucí vedle sociální inovace zapojit i inovace kulturní. Dokument nezohledňuje pro ekonomiku obzvláště důležitou a stěžejní tvůrčí třídu[2], do níž patří inženýři, spisovatelé, architekti, vědci, profesoři, umělci a další profese, v jejichž rámci vznikají smysluplné nové výrobky, procesy či služby. Právě její členové formulují více myšlenek a je pravděpodobnější, že založí nové společnosti, čímž zajistí jak růst, tak vznik pracovních míst[3]. Poznámka: dokument často jako příklad zmiňuje Finsko. Právě Finsko zahájilo již v tomto programovém období mezisektorový program zaměřený na rozvoj tvořivosti a kulturních a tvůrčích průmyslu, který je jedním z nástrojů ekonomického a sociálního rozvoje Finska a zohledňuje využití potenciálu kulturních a tvůrčích odvětví, viz http://www.creativeindustries.fi   

Proto doporučujeme doplnit: str. 39. Inovace první odstavec doplnit a tvořivost následovně: Jedním z nových zdrojů růstu musí být podnikavost, využívající (nejen nové) znalosti a tvořivost k tvorbě inovací. (i) doplnit: Úspěch v podnikání či růst firmy musí být spojován s inovacemi a s využíváním tvořivosti a znalostí, což povede k rozvoji v současné době nedostatečných netechnických kompetencí firem. vložit nový odstavec V Česku je třeba se zaměřit na podporu tvůrčí síly, do níž patří inženýři, spisovatelé, architekti, vědci, profesoři, umělci a další profese, v jejichž rámci vznikají smysluplné nové výrobky, procesy či služby. Právě členové tvůrčí třídy formulují více myšlenek a je pravděpodobnější, že založí nové společnosti, čímž zajistí jak růst, tak vznik pracovních míst a budou se podílet na sociální a kulturní inovaci. kapitola 9A, Cíle pilíře doplnit nový odstavec Podporovat interakci různých talentovaných lidí, rozvíjet vlastní talentové kapacity, přilákat talentované osoby a vytvářet příznivé prostředí pro inovativní povolání a realizaci různých myšlenek. str. 40 první odstavec doplnit Zvýšit vzájemnou informovanost a motivaci pro spolupráci mezi podnikovým, akademickým, neziskovým a veřejným sektorem... 9B Zahraniční srovnání doplnit další příklad Finska Dalším příkladem ve Finsku je program Creative Industries Findland, který koordinuje národní rozvojový program pro růst podniků a internacionalizaci tvůrčích odvětví 2007-2013.  

 

[1] tématem propojení tvořivosti a inovací se zabývala mezinárodní konference Fórum pro kreativní Evropu, http://www.forumforcreativeeurope.cz která byla pořádána ministerstvem kultury ČR. Na spojení upozornil i Evropský rok kreativity a inovací 2009.

[2] R. Florida, R.A. Boschma a M. Fritsch

[3] Šestá zpráva o pokroku v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti, Zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě, 11557/09Marta Smolíková, ProCulture / Otevřená společnost,o.p.s.

Celý návrh strategie ke stažení zde:

http://www.businessinfo.cz/files/zahranicni-obchod/Strategie_MK_Strategie_Mezinarodni_konkurenceschopnosti_CR_up.pdf

(17.06.2011)
Nezávislá kultura má nového spojence: jlbjlt.net

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.