Cinepur - časopis pro moderní cinefily č. 46

Červencové číslo Cinepuru přináší jako hlavní téma pojetí kamery v současné kinematografii. Obrazová složka filmů se v posledních letech vyvíjí nejen v závislosti na proměnách technologických, ale sledovat můžeme i změny ryze estetické. Proměny způsobu práce s kamerou jsou sledovány na několika konkrétních snímcích.
Obrazová složka filmů se v posledních letech vyvíjí nejen v závislosti na proměnách technologických, ale sledovat můžeme i změny ryze estetické. Ačkoli škarohlídi čas od času přicházejí s věštbami o vyčerpanosti kinematografie, kdy tu prý "už všechno bylo", podrobnější pohled právě třeba na způsoby práce s kamerou odhaluje, jak se známé postupy dále precizují, transformují a nuancují, aby ve výsledku napomáhaly vytvářet zcela svébytné a originální vizuální styly, odpovídající tomu kterému dílu či režisérovu přístupu.
V rámci tématu přinášíme především několik konkrétních analýz filmů z hlediska práce s kamerou (analýza obrazového stylu filmů maďarských tvůrců Bély Tarra a Benedeka Fliegaufa, text o filmu Nobuhiro Suwy Perfektní pár snímaném jednou z nejdůležitějších kameramanek současnosti Caroline Champetierovou a zamyšlení nad kamerou ve film Bohdana Slámy Štěstí). Krom toho v tématu naleznete dvě studie zkoumající shrnujícím způsobem práci dvou význačných kameramanů (Janusze Kaminského a Masaki Tamuru) a dva texty obecnější: jednak článek o "spontánních filmech" stříhaných přímo v kameře a jednak text o estetických i technických specifikách steadicamu.
Vyšlo v tištěném Cinepuru č.46, červenec 2006
Cinepur vydává FAMU a Sdružení přátel Cinepuru
Redakce
FAMU
Smetanovo nábřeží 2
Praha 1, 116 65
+420 224 21 30 21
+420 604 125 825
e-mail: cinepur@email.cz
web: http://www.cinepur.cz