Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Symposium Ostrava
Future City Game
Koncepce umění
Future City Jobs
Creative Cities
Konference EU
Domů ArtsInfoPerforming artsFestivaly, představení
TechSoup

Tancem proti terorismu - čečenský taneční soubor Maršo v ČR

V pondělí 28. srpna 2006 přiletí do Prahy již po druhé taneční soubor Maršo z Čečenska. Mladé tanečníky čeká měsíční turné a bohatý program, který pro ně připravilo občanské sdružení Berkat ve spolupráci s partnerskými organizacemi a studenty a učiteli z českých a moravských škol. Turné tanečního souboru Maršo z Čečenska je vyvrcholením projektu o.s. Berkat Tancem proti terorismu, který  přímo navazuje na první úspěšné turné souboru, které proběhlo v roce 2003 pod názvem „Před válkou jsem měl hračky“ a projekt Studijních pobytů na českých školách pro děti z tohoto souboru, jenž probíhá od roku 2004. Významnou součástí programu bude experimetnální akce s názvem  Jazyk tance, který vzniká ve spolupráci s taneční konzervatoří Duncan Centre.

"Jsem přesvědčená,  že má smysl udržovat  přátelství, protože vědomí trvalého vztahu člověka posiluje pro život víc, než cokoli jiného“ říká Jana  Hradilková, iniciátorka projektu Tancem proti terorismu. „Naučil jsem  se u vás, že ke každému člověku se musí přistupovat osobně, podle  toho, jak myslí, jaké  má  zvyky, co  ho  zajímá, na tom záleží. To, co děláte vy v Čečensku, je pro nás důležité hlavně kvůli tomu spojení mezi námi“, říká Vachid Gojtemirov, dnes dvacetiletý člen skupiny Maršo, který v Praze strávil  rok a půl na studijní „zkušené“.

Projekt Tancem proti  terorismu odstartovala  skupinka  lidí kolem  o.s  Berkat již koncem roku 2005 zahájením několikaměsíční kampaně pro Maršo na  školách a  prostřednictvím  benefičních  koncertů, na kterých se podílela řada českých umělců a  umělkyň  (Jana Fabiánová, hudebníci Čechomoru, Jan Budař, Alice Bauer, Jaroslav Dušek,Vladimír Merta a  další). V Čečensku se v téže době podařilo místní  organizaci s názvem Semja  vypátrat a  znovu  dát dohromady sestavu taneční skupiny  Maršo,  která se po rozpuštění uprchlického tábora Sputnik v r. 2004  rozpadla. Se  zahájením provozu komunitního svépomocného centra Do´zal v Grozném (které provozuje o.s. Berkat ve spolupráci s místními rodinami) zahájilo Maršo i pravidelné nácviky tanců a výuku tanců pro malý dorost. Paralelně s tím se Berkat snažil navázat v Čechách a na Moravě spolupráci se studenty a učiteli ze středních i vysokých škol, kde proběhlo několik setkání a debat studentů, členů Berkatu a čečenských migrantů žijících v ČR. Cílem diskusí bylo seznámit studenty s historií, kulturou a životem lidí v Čečensku.

Během několika měsíců se skutečně podařilo dát  dohromady  malou  skupinu  aktivních studentů, kteří se pokoušejí skrze konkrétní přípravy na příjezd  mladých Čečenců o samostatné angažmá, odrážející respektující postoj vůči jiným etnikům. V průběhu projektu se  ukázalo, že není vůbec  snadné přimět  studenty k intenzivnější aktivitě, připravující setkání s mladými lidmi, kteří vyrostli ve  válkou postižené zemi. Na druhou stranu ti, kteří se  do  projektu již zapojili ukazují překvapivě vyzrálou schopnost hlubšího zamyšlení nad současným stavem světa a zároveň mají i potřebu předat svým vrstevníkům z Čečenska svůj pohled na pozitivní hodnoty české a evropské kultury a společnosti.

Důležitým cílem projektu Tancem proti terorismu je samozřejmě  také vyjádřit a získat další podporu  pro další existenci souboru Maršo, jehož řady se neustále rozšiřují o nové členy.

Během zářijového pobytu  Maršo se uskuteční několik tanečních vystoupení v různých městech České republiky a to v Olomouci, Velké Bystřici, Luhačovicích, Brně a v Praze. Na několika českých a moravských středních školách proběhnou studentské diskuze a taneční workshopy. Mladí tanečníci navštíví několik zajímavých přírodních a historicky památných míst, český pivovar, perníkářskou dílnu, dílnu uměleckého kovářství a rytectví, atd. Hostitelská skupina lidí  kolem Berkatu členům souboru Maršo zprostředkuje i psychosociální a zdravotní pomoc a pedagogickou poradnu. Do příprav se zapojilo a projekt  podpořilo velmi široké spektrum dobrovolníků, osobností  veřejného života, nevládních organizací (Nesehnutí, Petrklíč…) časopisů (Regenerace, A2) ale poprvé  i soukromých firem (Student agency, Medicover), záštitu poskytlo Ministerstvo vnitra a  Ministerstvo školství.

Významnou součástí programu bude experimetnální akce s názvem  Jazyk tance, který vzniká ve spolupráci s taneční konzervatoří Duncan Centre a v budoucnosti by měl být  přenosný do  dalších  měst v zahraničí. Jazyk  tance  bude  třídenní taneční dílnou, kde budou mladí čečenští a čeští tanečníci prostřednictvím tanečního pohybu hledat nové  komunikační možnosti  tance  jakožto prostředku pro dialog a  setkání  mladých lidí z dvou  odlišných kultur, jejichž kořeny se odrážejí i v jejich pohybové identitě, rytmu a řeči těla.

Kontakt : 

o.s. Berkat
Jana Hradilková
608829535,  kristanka@volny.cz

Program návštěvy tanečního souboru Maršo v České republice

29. srpna až 13. září – pobyt Maršo na Moravě
29. 8. – 31. 9. - Olomouc
1. 9. - Vystoupení v Přáslavicích – 17. 00
2. 9. - Festival ve Velké Bystřici u Olomouce, vystoupení ve 14.00 a 20.00 
3. 9. - Festival ve Velké Bystřici u Olomouce, vystoupení v 13.00
5. 9. - Olomouc – vystoupení souboru Maršo a  souboru Krajina, sál Reduta, 19.00
7. 9. -  Slavičín – studentský den
8. 9. - Valašské Klobouky – příroda v Karpatech
9. 9. - Festival v Luhačovicích, vystoupení v …. ,mezinárodní taneční workshop 19.00
10. 9. - Festival v Luhačovicích, vystoupení v 16.00
11. - 13. 9. – pobyt Maršo v Brně, debaty se studenty středních škol 
12. 9. – Divadlo Bolka Polívky, vystoupení Maršo a  romského tanečního souboru Čercheňa v 19.00

14. až 28.  9. – pobyt Maršo v Čechách
15. 9. – RefuFest aneb PřišelSvátek na náměstí Míru v Praze, vystoupení Maršo v 18.00
16. 9. - RefuFest aneb PřišelSvátek, na náměstí Míru v Praze, vystoupení Maršo v 16.00
18. 9. -  Duncan centre - vystoupení  Maršo
19. 9. – Celodenní taneční workshop  Maršo v Duncan Centru  „Jazyk tance“
20. 9. – Vystoupení v Disku, Maršo a Duncan Centre   „Jazyk tance“  15.00 a  19.00 hodin
21. 9. – Den  zdraví -  zdravotnický  workshop s Regenerací
22. 9. - Studentský den v Gymnaziu Nad Alejí,
23. – 24. 9. - Sportovně kulturní víkend „Petrklíč Maršu“
25. - 28. 9. -Volný program ve skupinách 

Jazyk tance – 18. – 20. září 2006

Společný experiment Maršo – Duncan centre
(přemýšlení  Jany  Hradilkové)

Experiment je  součástí projektu Tancem proti  terorismu, který právě probíhá a  vrcholí měsíčním uměleckým, odpočinkovým; setkávacím a vzdělávacím pobytem čečenské skupiny dospívajících lidí – mladých tanečníků – v Čechách a na Moravě.(28.8. – 28.9.2006)
 
Jazyk  tance  si položí základní úkol:  pokusit se  odkrýt dosud neobjevené komunikační možnosti  tance  jakožto prostředku pro dialog a  setkání  mladých lidí z dvou  odlišných kultur, jejichž kořeny se odrážejí i v jejich pohybové identitě, rytmu a řeči těla.

Již  podruhé, v  odstupu  tří let,  se setkají mladí lidé z Grozného a z Prahy. Pojí je  společný zájem a um – tanec. Jazykem tance  si položíme otázku:  Je pro nás tanec  pouze výrazovým prostředkem? Víme, že  tanec je způsob, jak vyjádřit a  předat divákovi  sdělení skrze pohyb, jehož řád je výsledkem časem utvářené mentality národa i  krajiny a prastarých zvyklostí společnosti, ve  které vyrůstají.

Experiment proběhne během tří dnů:
1. den:   Večerní společné představení programu souboru MAršo a programu Duncan Centre (O tanci) spojené  s následným společným večírkem
2. den: celodenní  taneční  workshop.
Dopoledne: Maršo je  cele  na příjmu. „Rozcvička“ je plně v režii Duncanu. Čečenci  jsou ve  zcela  nové  situaci, kdy se pokusí  zapomenout  na  vlastní způsob nácviku a přijímají duncanovský. Zkouška  improvizace –  na různou hudbu ? Jakou  hudbu ? Vybídnou  se obě  skupiny navzájem k vyjádření různé hudby různým pohybem? Je možné si toto  dovolit ? Ukáže se  otevřenost a  uzavřenost  mentality. ( Je  třeba  obezřetně, ale  stojí za to  to  zkusit. Nemusí  hned   všichni, můžou  do toho  jít  postupně )
Nebo zvolíme  téma ?  Jaké  téma?  Nabízí se  to nejjednošušíí : Vyjádření chlapecké, dívčí a párové identity tance.Skupinově  i  individuálně.
Odpoledne : By   mělo vést  k vytvoření společného tance, který  by  měl být výsledkem vzájemného  citlivého pozorování. Ukáže se,  do jaké míry  je   pohyb  každé ze  skupin ovlivněn přítomností  té  druhé, co  ovlivnit lze  snadno, co  už  méně, kde  jsou styčné  body, na  kterých se  obě skupiny  shodnou, kde  naopak ční  nepřekročitelné  tabu,  které  vyžaduje jasné jiné   výrazové prostředky. Jazyk tance se tak stane pro všechny  účastníky (tančící i přihlížející) ukázkou vnímavého tanečního dialogu dvou skupin, vyrostlých  diametrálně odlišných duchovních, kulturních i přírodních krajin.
3. den:  Druhé společné představení Maršo a  DC v Disku,  které může být  završeno (pokud se  na tom předchozí den  obě strany  dohodnou)   tak  zvaným „společným tanečním resumé“ -  to může mít  podobu jakoukoli, buď  zcela minimalistickou  (chůze v kruhu,)  nebo dojde k vytvoření  symbolu česko-čečenského, nebo  vyústí ve  společném krátkém vystoupení obou  souborů. Toto  může  být  řízenou improvizací nebo skutečně  demonstrací vědomě  zpracované jinakosti  tance Kavkazanů a  Evropanů.
  
Tímto experimentem chceme  prozkoumat nové komunikační možnosti tance:
1. krok: hledáme odpověď na otázku: Co  tento  tanec  ukáže ? Zůstane tam, kde  jsme  byli  první večer ? nevytvoří se  naopak nové komunikační  zádrhele ? Vyloupne se různé taneční pojetí  téhož ?
Jak udělat, aby  tito mladí čeští a čečenští tanečníci dokázali  při společné improvizaci objevit a  využít tanec  jako komunikační prostředek mezi  sebou.
Podaří se jim to ? Jak ?  Skrze minimální  gesto ? Skrze vyjádření  společného  tématu ?
Bude  zde hudba  komunikačním  prostředníkem ? Jaké  druhy   hudby  zvolíme ?
2. krok: prozkoumání otázky,  zda  je tancem  možné  vést  dialog. Já  vím, že  je  to velmi  náročné,  to je  v podstatě  téma  na   několik semestrů. Ale  já   jsem toto  vymyslela  v 94  při  svém  týdenním  chození a  tančení  po New  Yorku, a te´d se mi to znovu   vynořilo. Ono  to  v těch  jejich  vystoupeních  je.  Jde   nám o to, jak  to  bude   fungovat  v   „novém“  prostoru  společné  improvizace. Pokud  by se to  povedlo, bylo  by to  něco  zcela  nového,  co  by si  čečenci  odváželi  s sebou  domů. Jeden  z nich  už   zkušenost (snad  přínosnou !) má – Vachid, který   tady   byl  rok a  půl.  

Tento  experiment je  do značné míry  krokem do neznáma. Proces  hledání  vlastní  identity je  často tápáním v prostoru, jehož   hranice   přesně  neznáme. Zkušenost nás  však  učí, že právě na kontrastní látce odlišností se  vyjevují  tušená leč dosud řádně neprozkoumaná omezení, na  něž  často u sebe narážíme, aniž  bychom si jich  byli  vědomi. Kontrastní látkou  zde  je  právě  v  našem  projektu právě blízkost dvou, z jiných okolností a souvislostí  vyrůstajících řečí těla a prostředků k vyjádření  jednoduchých témat tancem. 

(22.08.2006)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.