Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Fiducia Ostrava: Přednáška o normalizačním sochařství ve veřejném prostoru
Pod titulem Vetřelci a volavky uvede galerie antikvariát Finducia Ostrava 17. října 2011 od 19 hodin přednávku doktoranda VŠUP Pavla Karouse o normalizačním sochařství ve veřejném prostoru. Přednáška proběhne jako součást festivalu akčního umění Kukačka. Karous mapuje normalizační sochařství, které kdysi zaplňovalo volná prostranství na sídlištích, kolem škol a dalších veřejných budov a staveb. Monumentální sochařství procházelo v období normalizace po velkém experimentálním kvasu 60. let tvůrčí stagnací. K dispozici je také mapa ČR zobrazující umístění těchto děl a jejich fotografickou dokumentaci.
Na druhou stranu snad nikdy v dějinách našeho státu nebylo pořádáno tolik sochařských soutěží, nebylo tolik objednávek společenského charakteru. Obrovské množství zakázek zajišťoval zákon, který ukládal, aby každá státní stavba (drtivá většina všech stavebních projektů) dala 1 až 4 % z celkového rozpočtu na „výzdobu“.
Toto „čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru kolem vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. Současné brutální zacházení i nevšímavost k plastikám ve veřejném prostoru z nedávno minulé doby Normalizace, přes její nespornou kvalitu, přimělo kolektiv umělecké skupiny Nová věčnost k jejich systematické dokumentaci a popularizaci s cílem pomoci změnit vztah veřejnosti k těmto kulturním památkám a zabránit vandalství, kterému jsou tyto objekty vystaveny. Ostudou je, že tyto plastiky trpí nejen obyčejným vandalstvím, jako posprejování, ničením či jejich krádeží, ale také špatnou revitalizací stavebníků, kteří často přistoupí k jejich odstranění než k jejich údržbě. Bývá nedobrým zvykem, že architekt v rámci polidštění našich panelových sídlišť je radši opatří tepaným zábradlím, fasádou zmrzlinových barev a napodobeninou sedlové střechy než aby zprovoznil fontány, či restauroval sochy.
Toto „čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru kolem vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. Současné brutální zacházení i nevšímavost k plastikám ve veřejném prostoru z nedávno minulé doby Normalizace, přes její nespornou kvalitu, přimělo kolektiv umělecké skupiny Nová věčnost k jejich systematické dokumentaci a popularizaci s cílem pomoci změnit vztah veřejnosti k těmto kulturním památkám a zabránit vandalství, kterému jsou tyto objekty vystaveny. Ostudou je, že tyto plastiky trpí nejen obyčejným vandalstvím, jako posprejování, ničením či jejich krádeží, ale také špatnou revitalizací stavebníků, kteří často přistoupí k jejich odstranění než k jejich údržbě. Bývá nedobrým zvykem, že architekt v rámci polidštění našich panelových sídlišť je radši opatří tepaným zábradlím, fasádou zmrzlinových barev a napodobeninou sedlové střechy než aby zprovoznil fontány, či restauroval sochy.
Problém je o to složitější, že současní majitelé těchto soch jsou často nejistí, většinou se jedná o obecní majetek, za který je zodpovědný magistrát, jednotlivé městské časti, Galerie hlavního města Prahy anebo soukromé firmy, které privatizovaly podnik i se sochou. Objekty zpravidla vznikly a byly zaevidovány jenom jako položka určitého architektonického projektu a tak část z nich není v žádných registrech. O jejich existenci se na úřadech dozví až když je na žádost občanů - rodičů pro jejich havarijní stav musí nechat odstranit.
celý text Pavla Karouse na stránce projektu Vetřelci a volavky
Mapa jednotlivých normalizačních uměleckých děl ve veřejném prostoru
(04.10.2011) ZDROJ: Antikvariát Fiducia
S podporou Nadace OSF Praha
a Ministerstva kultury
© 2003-2023 vydává ProCulture o.s.
ISSN 1214-8369
© 2023 Webhosting SmartWEB.CZ |
Optimalizace stránek e4you s.r.o.