Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Creative Cities
Future City Game
Koncepce umění
Future City Jobs
Symposium Ostrava
Konference EU
Domů ArtsInfoPerforming artsKurzy, workshopy
TechSoup

Fiducia Ostrava: Přednáška o normalizačním sochařství ve veřejném prostoru

Pod titulem Vetřelci a volavky uvede galerie antikvariát Finducia Ostrava 17. října 2011 od 19 hodin přednávku doktoranda VŠUP Pavla Karouse o normalizačním sochařství ve veřejném prostoru. Přednáška proběhne jako součást festivalu akčního umění Kukačka. Karous mapuje normalizační sochařství, které kdysi zaplňovalo volná prostranství na sídlištích, kolem škol a dalších veřejných budov a staveb. Monumentální sochařství procházelo v období normalizace po velkém experimentálním kvasu 60. let tvůrčí stagnací. K dispozici je také mapa ČR zobrazující umístění těchto děl a jejich fotografickou dokumentaci. 
Na druhou stranu snad nikdy v dějinách našeho státu nebylo pořádáno tolik sochařských soutěží, nebylo tolik objednávek společenského charakteru. Obrovské množství zakázek zajišťoval zákon, který ukládal, aby každá státní stavba (drtivá většina všech stavebních projektů) dala 1 až 4 % z celkového rozpočtu na „výzdobu“.  

Toto „čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru kolem vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. Současné brutální zacházení i nevšímavost k plastikám ve veřejném prostoru z nedávno minulé doby Normalizace, přes její nespornou kvalitu, přimělo kolektiv umělecké skupiny Nová věčnost k jejich systematické dokumentaci a popularizaci s cílem pomoci změnit vztah veřejnosti k těmto kulturním památkám a zabránit vandalství, kterému jsou tyto objekty vystaveny. Ostudou je, že tyto plastiky trpí nejen obyčejným vandalstvím, jako posprejování, ničením či jejich krádeží, ale také špatnou revitalizací stavebníků, kteří často přistoupí k jejich odstranění než k jejich údržbě.  Bývá nedobrým zvykem, že architekt v rámci polidštění  našich panelových sídlišť je radši opatří tepaným zábradlím, fasádou zmrzlinových barev a napodobeninou sedlové střechy než aby zprovoznil fontány, či restauroval sochy.

Problém je o to složitější, že současní majitelé těchto soch jsou často nejistí, většinou se jedná o obecní majetek, za který je zodpovědný magistrát, jednotlivé městské časti,  Galerie hlavního města Prahy anebo soukromé firmy, které privatizovaly podnik i se sochou. Objekty zpravidla vznikly a byly zaevidovány jenom jako položka  určitého architektonického projektu a tak část z nich není v žádných registrech.  O jejich existenci  se na úřadech dozví až když je na žádost  občanů - rodičů pro jejich havarijní stav musí nechat odstranit.

celý text Pavla Karouse na stránce projektu Vetřelci a volavky

Mapa jednotlivých  normalizačních uměleckých děl ve veřejném prostoru 

(04.10.2011) ZDROJ: Antikvariát Fiducia
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.