Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Komiks Muriel a oranžová smrt Káji Saudka a Miloše Macourka vychází
Vydavatelství Albatros vydává po čtyřiceti letech legendu českého komiksu, vrcholné dílo klasika českého komiksu Káji Saudka, Muriel a oranžová smrt. Rozsáhlý a velkoryse pojatý komiks po svém reflektuje invazi sovětských vojsk do Československa v roce 1968. Kniha navazuje na první díl Muriel a andělé a jejími hlavními hrdiny jsou rovněž půvabná lékařka Muriel a Ro, okřídlený muž z budoucnosti.
I dnes – s odstupem čtyř desetiletí – kniha udivuje velkoryse rozvrženým dějem, jedinečně pojatými celostranami, odvážnou a promyšlenou barevností a dynamičností jednotlivých scén. Zasvěcený doslov Tomáše Prokůpka pak titul zařazuje do překvapivých dějinných a filmových souvislostí 60. let minulého století.
„Sáhneme-li po nabízející se filmové metafoře, představoval Macourkův a Saudkův komiksový projekt v domácím prostředí přibližně stejnou revoluci, jako by ve světě, kde existují pouze krátkometrážní snímky a televizní seriály pro děti, někdo náhle začal natáčet celovečerní širokoúhlé filmy. Výtvarník mohl ke komiksu přistoupit s mimořádnou velkorysostí, věnovat důležitým výjevům celostranu, pracovat s efektními citoslovci takové velikosti, jaké se mu zachtělo, podle vlastního uvážení využívat prostor k nedějovému budování atmosféry i zachycení řady drobných detailů. K dovršení všeho se Saudek rozhodl pro čtvercový formát, který díky čtyřem osám symetrie umožňoval oproti tradičnímu formátu řadu nových kompozičních možností a byl unikátní i v tehdejším světovém kontextu.“ T. Prokůpek
„Sáhneme-li po nabízející se filmové metafoře, představoval Macourkův a Saudkův komiksový projekt v domácím prostředí přibližně stejnou revoluci, jako by ve světě, kde existují pouze krátkometrážní snímky a televizní seriály pro děti, někdo náhle začal natáčet celovečerní širokoúhlé filmy. Výtvarník mohl ke komiksu přistoupit s mimořádnou velkorysostí, věnovat důležitým výjevům celostranu, pracovat s efektními citoslovci takové velikosti, jaké se mu zachtělo, podle vlastního uvážení využívat prostor k nedějovému budování atmosféry i zachycení řady drobných detailů. K dovršení všeho se Saudek rozhodl pro čtvercový formát, který díky čtyřem osám symetrie umožňoval oproti tradičnímu formátu řadu nových kompozičních možností a byl unikátní i v tehdejším světovém kontextu.“ T. Prokůpek
(09.12.2009) ZDROJ: Albatros
S podporou Nadace OSF Praha
a Ministerstva kultury
© 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
ISSN 1214-8369
© 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |
Optimalizace stránek e4you s.r.o.