Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Future City Game
Creative Cities
Future City Jobs
Konference EU
Koncepce umění
Symposium Ostrava
Domů ArtsInfoVizuální umění a nová media
TechSoup

Open Archives - Prezentace mediálních umění a digitální archívy

Projekt Otevřené archívy si klade za cíl představit výstavní a archívní iniciativy mapující současné umění, experimentální film a video, mediální umění a průmyslové dědictví. Je určen studentům uměleckých, humanitních a technických škol i nejširší veřejnosti, otevírá diskusi o technických a metodologických otázkách spojených s problematikou archivace a distribuce a chce stimulovat další výzkum v této oblasti. V současnosti dochází k vydávání DVD antologií mapujících různé oblasti uměleckého vývoje a zpřístupňujících veřejnosti dosud neznámé kapitoly z dějin umění. Vznikají online audiovizuální archívy, využívané ke studiu a prezentaci uměleckých děl, které však mohou sloužit také jako místo spolupráce studentů, pedagogů, kurátorů, umělců či historiků. Presentace projektu probíhá v dnech 29. října - 4. listopadu 2007  v Institutu intermédií, Fakulta elektrotechnická ČVUT, hala H24/2, Technická 2, 16627, Praha 6.

V prostorách nové laboratoře Institutu intermédií budou probíhat projekce, doprovázené přednáškami a prezentacemi několika českých a světových digitálních archívů. Projekt otevírá program tohoto mezioborového pracoviště, navazujícího na teoretický a praktický výzkum v oblasti současných technologií, vizuálního a zvukového umění, dějin a teorie filmu a digitálních médií. Během týdne je možno shlédnout prezentace několika mezinárodně uznávaných tvůrců a institucí, zabývajících se sbírkovou a archivační  činností. Například Woody Vasulka, přední světový průkopník videoartu českého původu, představí svůj projekt archívu elektronického umění (vasulka.org), na němž pracuje se svou ženou a spolupracovnicí Steinou již od 60. let minulého století. Uvede také výstavní projekt MindFrames, vytvořený v roce 2006 pro centrum ZKM v Karlsruhe. Představí se zde také další iniciativy a instituce: české - VVP AVU; Výzkumné centrum průmyslového dědictví (ČVUT), Konvergence (FAMU), ARTLIST.CZ -, i zahraniční - WRO Centrum Sztuki Mediów z polské Wroclawi; Ludwig Boltzmann Institut z Lince; projekty 40 let německého videa, Art_clips.ch.at.de (ZKM, Karlsruhe), nebo mezinárodní projekty Hyperkino (FAMU, Praha; NIIK, Moskva), GAMA či CASPAR.

PREZENTOVANÉ PROJEKTY:


MindFrames
Woody Bohuslav Vasulka se průběžně věnoval realizaci myšlenky sbírání a digitalizace materiálů spřízněného okruhu tvůrců a možnosti jejich bezplatné distribuce prostřednictvím digitálního archívu. Ten by měl být zároveň platformou pro spolupráci mezinárodního týmu badatelů. Inicioval výstavu MindFrames v centru ZKM v německém Karlsruhe za spolukurátorství Petera Weibela a pod vedením umělce a programátora Thomase Thiela. Výstava představila na konci roku 2006 unikátní výstavní model pro nové způsoby studia, prezentace a archivace mediálního umění. Výstavní projekt je zaměřen na tvorbu  umělců a teoretiků, působících na Katedře mediálních studií State University of New York v Buffalu. „Buffalská skupina“ se zabývala zkoumáním proměnlivého konceptu obrazu a média a přispěla ke klíčovému  posunu od filmového umění k obecnějšímu chápání  a užití vizuálního kódu. Tvorba byla často propojená s týmovou prací a vědeckým a/nebo filozofickým výzkumem, umělci se zabývali problematikou percepce a specifičnosti elektromagnetického média, angažovali se v komunitních projektech a hledali alternativní způsoby vzdělávání. Použitý materiál (120 hodin filmu a videa) byl distribuovaný z databáze na centrálním serveru. Výstava Mindframes je výsledkem dlouhodobého archivačního úsilí dvojice Steiny a Woodyho Vasulkových. (Bohuslav Woody Vasulka se narodil v Brně a je nositelem čestného doktorátu VUT v Brně).
Lektoři: Woody Vasulka, Thomas Thiel, ZKM

konvergence
Platforma konvergence je sdílená platforma pro rozsáhlé internetové projekty, meziuniverzitní i mimouniverzitní komunikaci a spolupráci. Jde o implementaci svobodného software do komplexního systému pro správu obsahu. Provozovatelem celé technologie je Fakulta filmová a televizní Akademie Múzických umění (FAMU). Systém má blokovou funkcionalitu, jednotlivé projekty se skládají z komponent, které jsou společně vyvíjeny v rámci celé platformy. Obsahuje profily uživatelů s blogy, osobní informační zázemí, poznámkový aparát k textu i videu, funkce pro spolupráci, správu projektů, různé způsoby vyhledávání. Volná modifikovatelnost tříd obsahu (skladby metadat) i prezentačního designu je vhodná pro vznikající projekty. Platforma konvergence hostuje mj. portál konvergence.info, který nabízí nástroje pro spolupráci v interdisciplinárním prostředí umění nových médií a intermédií, komunikační infrastrukturu či vznikající archív Memory of Art, který by se měl stát testovacím polem pro online spolupráci mezinárodního kurátorského okruhu, zaměřeného na experimentální film a videoart.
Lektoři: Michal Klodner, Lenka Dolanová, FAMU

Hyperkino
je metoda pro akademická (kritická) vydání filmů na DVD. Hyperkino je systém pro anotace filmu, podobný poznámkám pod čarou u odborného textu, který využívá různá média, jako text, obrázky, zvuk.
Lektor: Natascha Drubek-Meyer

Vědecko – výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění
je centrum základního vědeckého výzkumu, zpracování pramenné dokumentace, kritického zhodnocení a reinterpretace českého výtvarného umění po roce 1945 až do současnosti, se zaměřením na interdisciplinární přesahy.  Cílem VVP AVU je přispět nejen k rozvoji poznání lokálního vývoje dějin výtvarného umění, ale také k jeho uvedení do širších mezinárodních souvislostí. V současnosti zde probíhá výzkum transformačního období 1980-2005. Kontinuálně na VVP AVU vzniká dokumentační centrum s archivem textového a vizuálního materiálu. On-line přístupná je bibliobáze - databáze bibliografických údajů k českému umění a projekt i-datum - databáze současného umění.
Lektoři: Eva Krátká, Pavlína Morganová, Terezie Nekvindová

Výzkumné centrum průmyslového dědictví
Registr stavebních děl je dlouhodobým projektem Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT a Ústavu dějin architektury a umění FA ČVUT v Praze. Registr slouží především k průběžné archivaci probíhajících výzkumných projektů VCPD a zároveň umožňuje také evidenci, ukládání a zpracování dat čerpaných z publikací, účelových elaborátů, pasportů a dílčích databází. Mezioborové zaměření dlouhodobých projektů výzkumného centra zároveň vyžaduje široké zapojení odborníků z jiných oborů, ale i amatérských nadšenců, příznivců průmyslového dědictví a zejména studentů. Pro tyto spolupracovníky, nezřídka bez předchozích praktických zkušeností se stavebně-historickým průzkumem, se registr stává zásadním a nezbytným metodickým vodítkem..
Lektor: Petr Vorlík

ARTLIST.CZ
ARTLIST.CZ je internetová databáze vznikající v rámci Centra pro současné umění Praha, o.p.s. (www.fcca.cz) zaměřená na dokumentaci současného výtvarného umění vytvářeného na území Československa a posléze i České republiky od poloviny 20. století do současných dní. ARTLIST je pokračováním dokumentace Sorosova centra pro současné umění Praha budované od roku 1992. Projekt plánuje obsáhnout výběr několika set umělecky nejvýraznějších osobností, uměleckých děl, institucí, akcí, klíčových pojmů a názorů. Databáze je výběrová, přičemž rozhodujícím kritériem výběru je umělecká kvalita; odpovědnost za její určení pak leží na bedrech odborníků, kteří se na programu autorsky zúčastňují i těch, kteří k jeho formování přispívají kritickým hlasem. Dalším charakteristickým rysem ARTLISTu je důraz kladený na vizuální obrazovou složku dokumentace. Artlist je od konce roku 2006 volně přístupný na internetu a neustále jsou do něj přidávány nové údaje.
Lektoři: Martin Micka, Ludvík Hlaváček

WRO Centrum Sztuki Mediów - Od monumentu do marketu: Sztuka wideo i przestrzeń publiczna / From Monument to Market: Video Art and Public Space (ed. Violetta Krajewksa a Piotr Krajewski, Polsko, 2005) Sbírka video děl polských umělců na dvou DVD je doplněná sérií článků touto sbírkou inspirovaných, napsaných speciálně pro tuto publikaci mezinárodními kurátory a kritiky. WRO Centrum, založené jako nezávislá formace roku 1988, je první polská, a jedna z nejdůležitějších středo- a východoevropských organizací zabývajících se uměním nových médií v nejširším smyslu, sledující problematiku současného umění z perspektivy kultury a komunikace. Jakožto veřejná platforma funguje or doku 1998. Na podzim roku 2007 otevírá WRO Centrum novou galerii, divadelní prostory a laboratoř, a pořádá pravidelné prezentace současného umění provázaného s vývojem komunikačních nástrojů a procesů. Od roku 1989 organizuje Mezinárodní bienále mediálního umění, jehož 12. ročník se uskutečnil v květnu roku 2007.
Lektor: Krzysztof Dobrowolski

GAMA Gateway to Archives of Media Art
Projekt navazuje na projekt OASIS a sdružení CIANT na něm spolupracuje s projektem „Bremen“. Cílem je vytvořit centrální platformu, která by umožnila vícejazyčný, snadný a uživatelsky orientovaný přístup k významnému počtu archívů mediálního umění a jejich digitalizovaných obsahů. Konsorcium tvoří většina nejdůležitějších držitelů digitálního obsahu v Evropě. Hlavním cílem projektu OASIS, sponzorovaného Evropskou unií, bylo vytvoření platformy umožňující uchovávání elektronického umění. Mezinárodní konsorcium vytvořilo distribuovanou archivační platformu, která umožňuje propojení partnerských databází mediálního umění.
Lektor: Viliam Šimko

CASPAR
Informace v digitální formě jsou krví moderní civilizace, současně jsou však extrémně křehké. Každým rokem ztrácíme obrovské množství těchto cenných informací vytvořených a uložených po celém světě. Uvědomíme-li si, že se může jednat o úřední záznamy, archivy muzeí, nenahraditelná vědecká data nebo sbírku rodinných fotek, zjistíme, že se zachovaní a ochrana digitálních informací dotýká nás všech. Jedná se o integrovaný projekt spolufinancovaný Evropskou Unií, který si klade za cíl vyřešit problém uchování digitálních informací tak, aby bylo možné je pochopit a používat i v budoucnosti, kdy počítačové systémy a lidské znalosti budou odlišné od těch současných.
Lektor: Michal Máša

Grauzone 8 mm.  Materialien zum autonomen Künstlerfilm in der DDR
Ludwig Boltzman Institut. Medien. Kunst. Forschung. Linec DVD Grauzone 8 mm dokumentuje vývoj videa, experimentálního filmu a televize v 80. letech NDR. Ludwig Boltzmann Institut se zabývá vědeckým zpracováním, zprostředkováním, archivováním a publikováním děl mediálního umění a mediální teorie, propojuje vědu, umění, technologii a kulturní zprostředkování. Lektor: Britt Schlehahn

40yearsvideoart.de: Digital Heritage
Antologie videoartu, která vznikla v Německu,  představuje 59 umělců a 12 DVD a čítá celkově 28 hodin záznamu. DVD studijní kolekce byla vydána  za účelem propagace videoartu  na akademiích, univerzitách, a dalších školách. Projekt se zaměřuje na zachování a zprostředkování kulturního dědictví videoartu a vzniká za spolupráce pěti německých muzeí (ZKM, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Kunsthalle Bremen, Lenbachhaus Munich, Museum der bildenen Künste Leipzig).

Art_clips.ch.at.de
90 krátkých videí ze Švýcarska, Rakouska a Německa. DVD edice, kterou produkovalo ZKM Karlsruhe, mapuje vývoj krátkých videí ve Švýcarsku, Rakousku a Německu od roku 2000 do roku 2006 (kurátor Gerhard Johann Lischka; ředitelé projektu: Thomas Thiel a Antonia Marten).
Lektor: Thomas Thiel, ZKM
 

(24.10.2007) ZDROJ: Institut Intermédií
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.