Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Future City Jobs
Konference EU
Koncepce umění
Future City Game
Symposium Ostrava
Creative Cities
Domů ArtsInfoVizuální umění a nová media
TechSoup

Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové jediné české futuristky

Obrázek k článku Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové jediné české futuristky
Pod titulem Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové uvede od 8. dubna 2011 v Císařské konírně společnost Arbor Vitae Societas a Správa Pražského hradu nový výstavní projekt. Jedná se o první ucelený pohled na krátký život a syntetické dílo zřejmě jediné české futuristky Růženy Zátkové (1885-1923), která úzce spolupracovala s vůdčí osobností italského futurismu F. T. Marinettim, žila a tvořila převážně v zahraničí.

Dílo Zátkové zahrnuje širokou škálu projevů – koláže, kinetické asambláže, plastiky, ale také ilustrace inspirované perskými miniaturami, abstraktní obrazy, realistické kresby a primitivistická či ryze dekorativní díla, dokonce i scénář futuristického divadelního představení. Výstava zároveň otevírá řadu obecnějších otázek – o podobách modernosti, o roli experimentu či významu tradice, o postavení ženy-umělkyně. K výstavě vyjde monografie Růženy Zátkové a proběhne doprovodná výstava s titulem Vlastní pokoj odkazující ke stejnojmenné knize slavné britské spisovatelky Virginie Woolfové. Součástí  expozice je i soudobá rekonstrukce jedno z nejpodstatnějších děl Zátkové, Beranidlo, nebo také Beran či Senzibilita, plastiky, která byla inspirovaná bušením beranidla na stavbě v blízkosti ateliéru a která se zachovala jen na fotografii.

Kurátorkou výstavy je Alena Pomajzlová.

Výstava na Pražském hradě představí jedinou českou futuristku Růženu Zátkovou. První ucelený pohled na krátký život a syntetické dílo z ejm jediné ř ě české futuristky Růženy Zátkové (1885-1923) prezentuje nová výstava v Císařské konírně Pražského hradu s názvem Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové. Zátková, která úzce spolupracovala s vůdčí osobností italského futurismu F. T. Marinettim, žila a tvořila převážně v zahraničí a jejímu proniknutí na domácí scénu zabránila její předčasná smrt. Zátkové dílo zahrnuje širokou škálu projevů – koláže, kinetické asambláže, plastiky, ale také ilustrace inspirované perskými miniaturami, abstraktní obrazy, realistické kresby a primitivistická či ryze dekorativní díla, dokonce i scénář futuristického divadelního představení. Koncepce výstavy vychází z dlouhodobého studia zahraničních archivů (Itálie, USA, Rusko, Švýcarsko a Chorvatsko) a odborné literatury.

Výstava přináší dochovaná díla ze soukromých sbírek (Řím, Milán, Londýn aj.) v konfrontaci s paralelními výtvarnými projevy jí blízkých autorů (futuristé, ruská avantgarda, Ivan Meštrović) i bohatou dokumentaci. Součástí expozice je i soudobá rekonstrukce plastiky Beranidlo, která se dochovala jen na fotografii. Růžena Zátková strávila větší část života v zahraničí (Mnichov, v roce 1910 se provdala a odstěhovala do Říma, Paříž, Mallorca, Švýcarsko). Žákyně Antonína Slavíčka, ovlivněná mnichovským symbolismem, přijala futurismus a učila se od významného italského umělce Giacoma Bally. Jejími blízkými přáteli byli ruští umělci Natálie Gončarová a Michail Larionov, Igor Stravinskij jí věnoval svou vokální skladbu Čtyři ruské rolnické písně.

Sblížila se rovněž s významným chorvatským sochařem Ivanem Meštrovičem. Po rozvodu s ruským diplomatem Vasilijem Chvoščinským si Zátková vzala levicového novináře Artura Cappu, bratra budoucí Marinettiho ženy Benedetty. Zemřela v roce 1923.

Křest Monografie Růžena – Příběh malířky Růženy Zátkové

Písecká brána
8. duben 2011, 18 hodin

Slavnostní křest monografie z pera Aleny Pomajzlové ř věnované malířce Růženě Zátkové. Výjimečná příležitost setkat se s osobnostmi, jejichž vzpomínky přispějí k celistvějšímu uchopení obrazu umělkyně, jež byla ještě před nedávnem pouhou součástí několika soukromých sbírek a archivů.

Vlastní pokoj - vernisáž doprovodné výstavy

Písecká brána
27. duben 2011, 18 hodin
Součástí večera futuristická hudební férie v podání Sester Havelkových.

Rekonstrukce plastiky  „BERANIDLO“
Jedno ze Zátkové nejpodstatnějších děl, Beranidlo, nebo také Beran či Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla, se zachovalo jen na fotografii. Plastika inspirovaná bušením beranidla na stavbě v blízkosti ateliéru, byla prvním z vrcholů její tvorby. I proto kurátorka výstavy iniciovala její „rekonstrukci“. Sochař Michal Gabriel převedl tři existující záběry na plastiku do datové podoby a na základě těchto dat se pak v brněnské tiskárně MCAE znovuzrodila tato téměř metrová plastika. Záznam celé rekonstrukce je promítán přímo ve výstavě.

Doprovodý program

Výstavu budou provázet komentované prohlídky, přednáškový cyklus a doprovodná výstava Vlastní pokoj v Písecké bráně, v rámci nichž význačné české kurátorky představí nepříliš známé nebo zcela neznámé české umělkyně.
Více informací na www.ruzenazatkova.cz nebo na www.arborvitae.eu.

Publikace
Vydává Arbor vitae societas a Porte o.s.
Koncepce a texty: Alena Pomajzlová / Edice: monografie
Rok vydání: 2011 / Počet stran: cca 476 / Počet ilustrací: cca 300 / Formát: 225x245 mm / Vazba: V8 poloplátěná / Náklad: 800 ks /
Jazyk: český / anglický / Termín vydání: duben 2011

(29.03.2011) ZDROJ: www.ruzenazatkova.cz
Nezávislá kultura má nového spojence: jlbjlt.net

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.