Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové jediné české futuristky
Dílo Zátkové zahrnuje širokou škálu projevů – koláže, kinetické asambláže, plastiky, ale také ilustrace inspirované perskými miniaturami, abstraktní obrazy, realistické kresby a primitivistická či ryze dekorativní díla, dokonce i scénář futuristického divadelního představení. Výstava zároveň otevírá řadu obecnějších otázek – o podobách modernosti, o roli experimentu či významu tradice, o postavení ženy-umělkyně. K výstavě vyjde monografie Růženy Zátkové a proběhne doprovodná výstava s titulem Vlastní pokoj odkazující ke stejnojmenné knize slavné britské spisovatelky Virginie Woolfové. Součástí expozice je i soudobá rekonstrukce jedno z nejpodstatnějších děl Zátkové, Beranidlo, nebo také Beran či Senzibilita, plastiky, která byla inspirovaná bušením beranidla na stavbě v blízkosti ateliéru a která se zachovala jen na fotografii.
Kurátorkou výstavy je Alena Pomajzlová.
Výstava na Pražském hradě představí jedinou českou futuristku Růženu Zátkovou. První ucelený pohled na krátký život a syntetické dílo z ejm jediné ř ě české futuristky Růženy Zátkové (1885-1923) prezentuje nová výstava v Císařské konírně Pražského hradu s názvem Růžena: Příběh malířky Růženy Zátkové. Zátková, která úzce spolupracovala s vůdčí osobností italského futurismu F. T. Marinettim, žila a tvořila převážně v zahraničí a jejímu proniknutí na domácí scénu zabránila její předčasná smrt. Zátkové dílo zahrnuje širokou škálu projevů – koláže, kinetické asambláže, plastiky, ale také ilustrace inspirované perskými miniaturami, abstraktní obrazy, realistické kresby a primitivistická či ryze dekorativní díla, dokonce i scénář futuristického divadelního představení. Koncepce výstavy vychází z dlouhodobého studia zahraničních archivů (Itálie, USA, Rusko, Švýcarsko a Chorvatsko) a odborné literatury.
Výstava přináší dochovaná díla ze soukromých sbírek (Řím, Milán, Londýn aj.) v konfrontaci s paralelními výtvarnými projevy jí blízkých autorů (futuristé, ruská avantgarda, Ivan Meštrović) i bohatou dokumentaci. Součástí expozice je i soudobá rekonstrukce plastiky Beranidlo, která se dochovala jen na fotografii. Růžena Zátková strávila větší část života v zahraničí (Mnichov, v roce 1910 se provdala a odstěhovala do Říma, Paříž, Mallorca, Švýcarsko). Žákyně Antonína Slavíčka, ovlivněná mnichovským symbolismem, přijala futurismus a učila se od významného italského umělce Giacoma Bally. Jejími blízkými přáteli byli ruští umělci Natálie Gončarová a Michail Larionov, Igor Stravinskij jí věnoval svou vokální skladbu Čtyři ruské rolnické písně.
Sblížila se rovněž s významným chorvatským sochařem Ivanem Meštrovičem. Po rozvodu s ruským diplomatem Vasilijem Chvoščinským si Zátková vzala levicového novináře Artura Cappu, bratra budoucí Marinettiho ženy Benedetty. Zemřela v roce 1923.
Křest Monografie Růžena – Příběh malířky Růženy Zátkové
Písecká brána
8. duben 2011, 18 hodin
Slavnostní křest monografie z pera Aleny Pomajzlové ř věnované malířce Růženě Zátkové. Výjimečná příležitost setkat se s osobnostmi, jejichž vzpomínky přispějí k celistvějšímu uchopení obrazu umělkyně, jež byla ještě před nedávnem pouhou součástí několika soukromých sbírek a archivů.
Vlastní pokoj - vernisáž doprovodné výstavy
Písecká brána
27. duben 2011, 18 hodin
Součástí večera futuristická hudební férie v podání Sester Havelkových.
Rekonstrukce plastiky „BERANIDLO“
Jedno ze Zátkové nejpodstatnějších děl, Beranidlo, nebo také Beran či Senzibilita, hluky a rytmické síly beranidla, se zachovalo jen na fotografii. Plastika inspirovaná bušením beranidla na stavbě v blízkosti ateliéru, byla prvním z vrcholů její tvorby. I proto kurátorka výstavy iniciovala její „rekonstrukci“. Sochař Michal Gabriel převedl tři existující záběry na plastiku do datové podoby a na základě těchto dat se pak v brněnské tiskárně MCAE znovuzrodila tato téměř metrová plastika. Záznam celé rekonstrukce je promítán přímo ve výstavě.
Doprovodý program
Výstavu budou provázet komentované prohlídky, přednáškový cyklus a doprovodná výstava Vlastní pokoj v Písecké bráně, v rámci nichž význačné české kurátorky představí nepříliš známé nebo zcela neznámé české umělkyně.
Více informací na www.ruzenazatkova.cz nebo na www.arborvitae.eu.
Publikace
Vydává Arbor vitae societas a Porte o.s.
Koncepce a texty: Alena Pomajzlová / Edice: monografie
Rok vydání: 2011 / Počet stran: cca 476 / Počet ilustrací: cca 300 / Formát: 225x245 mm / Vazba: V8 poloplátěná / Náklad: 800 ks /
Jazyk: český / anglický / Termín vydání: duben 2011