Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Koncepce umění
Konference EU
Future City Game
Creative Cities
Symposium Ostrava
Future City Jobs
Domů ArtsInfoVizuální umění a nová media
TechSoup

Tomáš Lahoda- PLAYTIME IS OVER

Obrázek k článku Tomáš Lahoda- PLAYTIME IS OVER

Vernisáž 7. řijna v 18.00 hodin
Termín konání výstavy: 8. 10. - 28.11. 2004
Futura, Holečkova 49, 150 00 Praha
Otevřeno: St-Ne, 12.00-19.00 hod.

"Vytrácí se dělící hranice mezi uměním a designem, uměním a reklamou, uměním a životem."

Projekt Tomáše Lahody pro Futuru s názvem Playtime is Over je koncipován jako soubor instalovaných tableux, ve kterých jsou prezentovány užitné předměty - produkty designu, nábytek, lampy i nejnovější model automobilu Peugeot – spolu s obrazy série Ad Paintings. Umění a design jako dekorace je zde postaveno k sobě do kompozic s mnohoznačným kontextem, kde se stírá hierarchie původu vystavených předmětů (umění – design), každý objekt tak dostává stejný status jako object trouvé. Funkčnost předmětů je v tomto kontextu nivelizována, objekty ztratily svou užitnou hodnotu a jsou prezentovány jako nositelé kolektivních snů a tužeb.

Inscenování a aranžování je hlavním prvkem tohoto scénáře, ve kterém jde o manipulovanou a manipulovatelnou fascinaci věcmi. Vystavení předmětu znamená v podstatě jeho vyjmutí, vypíchnutí (z jiného kontextu) a umístění do pole diváka.

Magritte kdysi řekl, že vyjmutí, rekontextualizace předmětů je tím větší a efektivnější, čím více jsou nám tyto předměty známé. Kombinace důvěrně známých věcí - např. žirafa a sklenice na jednom z jeho obrazů – evokuje o to větší napětí, tajuplnost a záhadnost. A tak ani jeho známý obraz dýmky s nápisem Toto není dýmka není zobrazením dýmky.

Série obrazů Ad Paintings interpretuje svět reklam na parfémy, brýle, boty a jiné módní doplňky ze stránek stylotvorných časopisů. Styling, sampling, scratching, crossover – to jsou postupy, které tvoří nosnou konstrukci obrazů , ve kterých se Lahoda spolu se svou 10letou dcerou baví nad návnadami reklam, a rekontextualizuje jejich sugestivní slogany a názvy plné emotivně laděných nálad v obrazech s téměř psychadelicky deformovanými modelkami. V jiné poloze jsou reklamní texty redukovány do pseudoabstraktních, neo-geometrických kompozic téměř nečitelných poselství typu Playtime is over (Konec hrátek – Peugeot), Kvalita sbližuje (Jagermeister), Myslete na budoucnost (Ford Focus), I think therefore I am (Myslím, proto jsem – Moschino).

Tomáš Lahoda – 1954 narozen v Praze. 1973-1979 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Žije a pracuje v Kodani a Praze.

Výstava je v rámci programu Dny designu v Praze, Designblok04, každoročním festivalem (5-10.10. 2004) nejvýznamnějších showroomů s interiérovým designem, výrobců, gallerií s designem, módních tvůrců a architeknických a designových studií.

Poděkování: Peugeot Česka republika, s.r.o., Qubus design studio, de.fakto, Konsepti, Ministerstvo kultury České republiky, Magistrát hlavního města Prahy a Romanika, s.r.o.

FUTURA
Holečkova 49,
150 00 Praha 5,
tel: 251 511 804,
info@futuraprojekt.com,
www.futuraprojekt.com

(07.10.2004)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.