CVNS: výzkumná sonda Dárcovství v číslech
Fenomény dárcovství a dobrovolnictví vycházejí z hlubokých základů lidského chování a tvoří významnou součást naší morálky, našeho života a společenského soužití. Oba pojmy jsou tradičně spojeny s aktivitami neziskových organizací. Data potvrzují, že působení neziskových organizací v české společnosti je nejen vnímáno jako legitimní, ale že neziskové organizace mají i podstatný význam při vytváření a udržování společenské soudržnosti.
Tato v zásadě pozitivní image vychází ze dvou základních hledisek: z dobročinnosti a poskytování služeb potřebným lidem na jedné straně a vytváření protipólu tržní ekonomice a byrokracii státních institucí na straně druhé. Frič uvádí, že pozitivní obraz neziskových organizací tvoří zejména vlastnosti, týkající se dobročinnosti a služeb, které občanům poskytují. Dominují hlavně charitativní úsilí pomáhat těm nejpotřebnějším a schopnost vytvářet mezi lidmi pocit solidarity.
Tématu dárcovství je na mezinárodním poli věnována pozornost již několik desítek let. Filantropie, stejně jako jiné oblasti neziskového sektoru, je nazírána a zkoumána v rámci různých společenských věd, ekonomii nevyjímaje.
Předkládané výsledky výzkumné sondy, pro kterou CVNS zvolilo název Dárcovství v číslech, je nejen snahou o nahlédnutí do hodnotového a postojového chápání tohoto jevu u občanů České republiky, ale také snahou zjistit, které oblasti a z jakých důvodů jsou pro dárce nejpřitažlivější. Přestože testovaný vzorek respondentů (278 respondentů) jejich výběr nelze považovat za zcela reprezentativní, lze z něj vyvozovat určité zajímavé poznatky týkající se filantropických postojů a aktivit občanů. Domníváme se, že výsledky a závěry plynoucí z našeho výzkumu mohou být využity jednak pro zpřesnění představy o dárcovství a dobrovolnictví v ČR, jednak jako podklad pro další výzkumy.
Související články:
ProCulture: Firemní dárcovství v kultuře
http://www.proculture.cz/podpora/proculture-firemni-darcovstvi-v-kulture-2911.html