Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Domů CultureInfoDiskuze a aktivismus
TechSoup

Občané usilují o památkový statut Žižkovského nádraží

Zástupci občanského sdružení „Tady není developerovo“ předali v pondělí 2. května 2011 ministrovi kultury Jiřímu Besserovi petici se 4 150 podpisy za záchranu Nákladového nádraží Žižkov. Petici podepsali převážně občané Prahy 3, ale také občanští aktivisté, renomovaní architekti, kulturní historici a  opoziční zastupitelé Prahy 3. Požadují v ní po ministrovi potvrzení statutu kulturní památky, který funkcionalistické budově přiřkla odborná komise ministerstva kultury v prosinci 2010. Proti rozhodnutí se ale odvolaly České dráhy, které budovu i přilehlé pozemky vlastní, a tak je památková ochrana zatím stále neplatná.

Podle stránek Ministerstva kultury se celý případ dostal na stůl rozkladové komise ministerstva. V současné době se odborné rozhodování právníků zpracovává, což bude trvat minimálně několik dnů. Nejen z toho důvodu žádá ministr Besser o určitý čas pro své rozhodování a zároveň říká Já určitě nepodlehnu tlaku developerů, ale pravda je taková, že v celém případu se stala celá řada pochybení přímo tady na ministerstvu a je otázka, jaké řešení budu moci udělat s ohledem na správní řád, a dodává,.. Musíme si uvědomit, že mám jako ministr kultury v ruce mimořádný opravný prostředek a ať už bude doporučení rozkladové komise jakékoli, chci před svým definitivním rozhodnutím mluvit se všemi, kterých se to týká.

Z pohledu Ministerstva sahá historie celého případu do roku 2003, kdy byl podán první návrh na zapsání Nákladového nádraží Žižkov na seznam kulturních památek. Následujících šest let ovšem ministerstvo kultury na návrh nijak nereagovalo. V roce 2009 navíc úředníci ministerstva nepřipomínkovali návrh územního plánu městské části Prahy 3, který se zachováním budov Nákladového nádraží Žižkov nepočítal. A v roce 2010 odbor památkové péče MK doporučil prohlásit část nádraží za kulturní památku.

Dle sdružení "Tady není developerovo" od roku 2008 začaly na přání tehdejšího politického vedení městské části Praha 3 vznikat první studie počítající s odstraněním centrální stavby a vybudováním tzv. Jarovské spojky. Loňským rozhodnutím ministerstva se spor vyvinul téměř v bitvu, kdy na jedné straně stojí občanští aktivisté, renomovaní architekti, kulturní historici a také opoziční zastupitelé Prahy 3, a na straně druhé developer, majitel pozemku, někteří odborníci a politické vedení Prahy 3 (TOP09 a ODS).

„Bez památkové ochrany bude historická budova pravděpodobně zbořena a na jejím místě se postaví rychlostní silnice lemovaná novodobými prosklenými paneláky. My ale doufáme, že ministr nepodlehne tlaku developerů a jim spřízněných politiků a dřívější rozhodnutí svého ministerstva potvrdí. Nejde jen o samotnou budovu, ale o celkovou budoucí podobu rozsáhlých lukrativních pozemků. Může tam vzniknout buď tuctová moderní čtvrť, nebo nové svébytné centrum Žižkova s originální dominantou bývalé nádražní budovy. Ta může díky své obrovské rozloze a prostorové variabilitě plnit rozličné funkce – komerční i nekomerční“, řekl předseda sdružení Tomáš Mikeska.

V návaznosti na vyostření kauzy se během posledních měsíců uskutečnilo několik akcí, například veřejná debata s odborníky v kině Aero, kterou organizovalo sdružení Tady není developerovo, mimořádné zastupitelstvo Prahy 3 věnované výhradně budoucnosti Nákladového nádraží či symbolický úklid nádraží na Den Země, který uspořádali místní Zelení.

Tisková zpráva sdružení  "Tady není developerovo"

Ministr kultury Jiří Besser osobně přijal petici na podporu vyhlášení Nákladového nádraží Žižkov za kulturní památku

 

 

(04.05.2011) ZDROJ: Tady neni developerovo o.s. a MKCR
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.