Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Domů CultureInfoKulturní politika v ČRPraha - kulturní politika
TechSoup

Diskuze okolo pražských grantů na kulturu

Jsme hlupáci? Kdo koho oblafne? Je umění houska na krámě? Přece děláme umění pro lidi, ne umění pro umění. Proč mám přispívat na tzv. umění? Herci určitě nehladoví a na rozdíl ode mne nemusí ze svých odvodů státu mně dávat ani korunu. Je provozování divadla stejným podnikáním jako prodávat rohlíky? Má se jít magistrát udat? Kdo tady má rezignovat? Odnesou to malé ryby? Diskriminuje magistrát divadlo Ta Fantastika? to jsou témata, která se objevují v médiích v souvislosti se zastavením kulturních grantů Hlavního města Prahy. Čtěte více: Zveřejňujeme i Prohlášení Iniciativy pro kulturu a dopis Rady uměleckých obcí.

Aktualizace 14. září 2007

Prohlášení Iniciativy pro kulturu
...Věříme ale, že nebude nutné čekat na právní stanoviska týkající se subjektů zřizovaných podle obchodního zákoníku a na řešení soudních sporů, které bývá v ČR velmi vleklé, neboť divadlo Ta Fantastika podle svých oficiálních informací podalo žaloby pouze na poskytování dotací subjektům založeným podle obchodního zákoníku...

Dopis Rady uměleckých obcí primátorovi Pavlu Bémovi a zastupitelům
...Z usnesení Rady HMP jasně vyplývá, že Rada radnímu Richterovi uložila „pokračovat v aktualizaci grantové politiky v oblasti kultury a umění“ ..., což v žádném případě nelze interpretovat jako realizaci jakéhokoli nového systému.
..rozhodnutí Rady hl. m. Prahy pozastavit projednávání všech kulturních grantů až do vyjasnění kritické situace vzniklé zmíněnou žalobou poškozuje zájmy kultury i občanů.

Z TISKU:

Bez nových pravidel nebudou granty, Právo, 13. září 2007
Až do vytvoření nových pravidel pro udílení grantů na kulturu nehodlá pražský magistrát příspěvky rozdělovat.

Spor o granty poškozuje i nevinné neziskovky, Hospodářské noviny, 7.-9.září 2007
zastupitel Witzany: "Změnu grantového systému rozhodně neiniciovala rada. Stávající systém má být jen vylepšován, upřesňován. Loni schválený grantový systém předložil poradní sbor primátora Béma. Chce snad pan radní Richter nyní zpochybnit práci primátora?"

Karel Král: Jsme hlupáci?,  Lidové noviny, 5. Září 2007
Pražský radní pro kulturu Milan Richter v televizních Událostech, komentářích mluvil o lidech. Řekl, že „děláme umění pro lidi“ (ne pro umění), že „lidi nejsou hloupí“ a nakonec zvolal: „nedělejme z lidí hlupáky!“ V sobotních LN si za tu rétoriku vysloužil rajče, což je dobře, ale málo.
Pan Richter, demagog nové generace, asi neví, že komunisti jménem lidu trestali, a léta. Protože to neví, tak ani nerozpoznává, jak průhledná je pro většinu z nás jeho řeč. Kdo říká, že lid není hloupý, má sám sebe za chytráka, jenž všechny kolem oblafne.

Jiří Černý:  Pražský magistrát a kumšt jako houska v regále, Hospodářské noviny, 4. Září 2007
Kratochvíl, který to žene až k Evropskému soudu, se v televizní debatě chvílemi kupodivu zdál být na jedné lodi právě s Richterem. Působilo to dojmem, skoro jako by si magistrát tu žalobu proti sobě objednal, aby se konečně zbavil celého grantového způsobu. Včetně nepříjemných odborníků a jejich "subjektivních" návrhů. Vážně si radní Richter myslí, že umění je možno objektivně měřit, nejlíp rovnou na desetinná místa?

…Rajče?, Lidové noviny, 1. Září 2007
Pražský radní pro kulturu Milan Richter ve čtvrtečním vydání televizní relace Události, komentáře rozšafně pravil: „Přece děláme umění pro lidi, ne umění pro umění, a občané a lidé nejsou hloupí, oni přece vědí, na co mají jít, co je zajímá a co je baví, a proto jdou do divadla. A proto ta dotace na prodanou vstupenku. Nedělejme z lidí hlupáky.“ To jsou slova, která by se měla tesat do kamene. Není nad poctivou řachandu, operetku a muzikálek, dechovku a plátno s řádně propracovanými jeleny na mýtině. To má náš lid rád, to chce a to mu dáme. Takže pokud si, soudruzi, někdo myslí, že umění nepatří lidu, pořádně s ním zatočíme. Kde jenom jsme tuhle rétoriku slýchali, že?


Výslech, Milan Richter (31) pražský radní pro kulturu (ODS), Lidové noviny 31. Srpna 2007
* Proč mám přispívat na tzv. umění? Herci určitě nehladoví a na rozdíl ode mne nemusí ze svých odvodů státu mně dávat ani korunu.
O tom celý problém je. Protože granty jsou veřejnými prostředky, tudíž penězi všech. Proto je s nimi potřeba velmi opatrně nakládat a nedávat je některým subjektivně vybraným skupinám.
* Slouží granty k podpoře podnikání, nebo k podpoře kultury?
Chci, aby granty sloužily kultuře a ve prospěch Pražanů. Přijde mi sympatický postup v USA, kde dostane grant divadlo, poté co dokáže, že samostatně funguje a dosahuje zisk.
* Kvalitní divadlo si na sebe vydělá samo. Pokud o danou „kulturu“ už nikdo nemá zájem, tak není důvod, aby na divadla přispíval ještě stát. Když budu vyrábět zboží, o které bude jen malý zájem, dáte mi taky z rozpočtu?
Do jisté míry máte podle mne pravdu. Ale tento váš názor jistě vzbudí zděšení u některých odborníků na kulturu. Z mého pohledu je např. provozování divadla stejným podnikáním jako prodávat rohlíky. Pekař ale bohužel od státu či města nedostane ani korunu.

Události komentáře ČT, ve studiu Petr Kratochvíl, Milan Richter, Marta Smolíková + Vladimír Just, 30. srpna 2007
...Smolíková: To, že magistrát zastavil grantové řízení, jako by říkal, že má špatné svědomí, že si není jist a pak by se mohl jít rovnou udat, aby měl polehčující okolnost.
...Richter: Od nástupu do funkce jsem říkal, že ten systém není optimální…, tak, aby divadla měla jistotu, že dostanou peníze… , aby finanční prostředky šly přímo k Pražanům, … jediná cesta je dotace na prodanou vstupenku, což znamená, že divadlo ví kolik přijde návštěvníků, tzn. jakou dostává dotaci a ten Pražan ví kolik dostal od města ze svých peněz.
...Just: Jestli je tady někdo na rezignaci, tak autoři takovéhoto paskvilu. Dotační systém je standardní na celém světě. Posuzuje se umělecká hodnota projektu, jeho přesah mimo region, ohlas atd., nikoli prodaná vstupenka. To je naprostý nesmysl. … Od toho jsou tady lidi, odborníci, aby posoudili, protože na to mají vzdělání a zkušenosti, aby ve třináctičlenné skupině v debatách posoudili umělecký vklad..,, každý soud v oblasti umění je víceméně subjektivní ale třináctkrát subjektivní soud už je méně subjektivní…

V partnerství tečou peníze nekontrolovaně, Lidové noviny, 30. srpna 2007
Vladimír Just: „Znamená to, že mediálně známí lidé zůstanou v pohodě a všechno odnesou desítky, možná stovky alternativních a jiných aktivit nejen divadelních. Jde o festivaly, zahraniční cesty, to vše jsou jednoroční granty. Odnesou to malé ryby a je to téměř likvidační zásah. V tomto případě jde hlavně o to nepohněvat si ty mocné.“

Kratochvíl chce arbitráž kvůli grantům, Právo, 30. srpna 2007
„V situaci, kdy České republice hrozí arbitráž, si nemůžeme dovolit pokračovat v rozdělování grantů dosavadním způsobem,“ uvedl radní pro kulturu Milan Richter, který už na jaře grantový program kritizoval.

Rozhořel se boj o pražské granty, Lidové noviny, 30. srpna 2007
Společnost Fantazma, která provozuje divadlo Ta Fantastika, o granty na své projekty rovněž žádala, a byla bez zdůvodnění odmítnuta. Její zástupci tvrdí, že na stížnost, kterou Pavlu Bémovi odeslali v polovině května, dosud nedostali relevantní odpověď. Proto sáhli k žalobám. Vedení hlavního města v reakci na ně dočasně pozastavilo jakékoli jednání o kulturních grantech na rok 2008.

Ta Fantastika usiluje o narovnání podmínek divadelní činnosti, ČTK, 29.srpna 2007
Kratochvíl kritizoval systém přidělování grantů už v březnu společně s Janem Hrušínským z Divadla na Jezerce, Jankem Ledeckým z Divadla Kalich a Divadlem Radka Brzobohatého. Spokojen nebyl ani radní Milan Richter, který tehdy řekl, že je nutné systém změnit.

Magistrát kvůli žalobě zastavil granty na kulturu, Aktuálně, 29. Srpna 2007
"Město nemá jinou možnost. V situaci, kdy České republice hrozí arbitráž, si nemůžeme dovolit pokračovat v rozdělování grantů stávajícím způsobem," řekl radní Milan Richter. Rozhodnutím ale nebudou dotčeny už probíhající víceleté granty. 
Richter byl také pověřen prací na novém systému přidělování grantů. "Pracujeme na něm už několik měsíců. Chceme si také vyjasnit, zda lze podporu přiznat podnikatelským subjektům," dodal s tím, že by nová pravidla měla počítat s dotacemi na jednotlivé vstupenky.

Ta Fantastika chce po státu 70 milionů korun, I-Hned, 29. Srpna 2007
Podle divadla Ta Fantastika jsou v Česku nerovné podmínky pro divadelní podnikání, což je potřeba změnit. Spolumajitel divadla Petr Kratochvíl proto žaluje Českou republiku u arbitrážního soudu. Tvrdí, že neochránila jeho investici do divadla, které funguje jako obchodní společnost. Obrátil se i na Evropskou komisi a Evropský soudní dvůr. Pražští radní na to reagovali pozastavením grantů na příští rok a nechali si zpracovat právní posudek situace. Finanční nejistota tak může některým divadlům přinést vážné potíže.

Pražským divadlům hrozí krach, Mladá fronta, 28. srpna 2007
Jenže pro některá divadla má současná situace katastrofální následky. Na grantech jsou totiž závislá. „Pokud peníze nedostaneme, divadlo nebude moci fungovat,“ uvedl ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Divadlo má od města přidělen grant do konce roku.

Praha kvůli žalobě pozastavila granty v oblasti kultury a umění? ČTK, 28. srpna 2007
O pozastavení grantů v oblasti kultury a umění rozhodli radní hlavního města Prahy. Rada tak reagovala na žalobu spolumajitele Divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla, který napadl systém financování pražských divadel u evropského soudu. Město v současnosti nemá jinou možnost, řekl radní Milan Richter.
Richter byl také pověřen prací na novém systému přidělování grantů. "Pracujeme na něm již několik měsíců a o financování pražských divadel budeme ještě dále diskutovat. Chceme si také vyjasnit například, zda lze finanční podporu města přiznávat podnikatelským subjektům," dodal Richter s tím, že by nová pravidla měla počítat s dotacemi na jednotlivé vstupenky.

ČR může v arbitrážích přijít až o 80 miliard korun, I-Hned, 23. srpna 2007
Zatím posledním investorem, který žaluje Česko, je spolumajitel divadla Ta Fantastika Petr Kratochvíl. Stěžuje si na to, že magistrát jeho divadlo posledních šest let při udílení grantů diskriminuje.

Divadelník Kratochvíl žaluje Česko, Lidové noviny 22. srpna 2007
Kratochvíl, který má americké občanství, žaluje český stát, že neochránil jeho investice.„Nejde mi o peníze jako o princip zlikvidovat tento systém, který je hloupý, diskriminační, nekontrolovatelný,“ řekl Kratochvíl.

Pražský magistrát pozve seniory do divadla, ČTK, 14. srpna 2007
Za vznikem tohoto projektu stojí Renée Nachtigalová a Originální hudební divadlo Praha. Hlavní město je jeho spolupořadatelem. Na divadelní představení s názvem Pocta geniovi věnovala půl milionu korun. "V podstatě jsme si ty lístky koupili," uvedl Richter. "Do budoucna dostanou takové projekty prioritu před ostatními," dodal radní.
Tisícovku seniorů vybere Městské centrum sociální pomoci. Zhlédnou představení inspirované korespondencí mezi Wolfgangem a jeho otcem Leopoldem.

Zpracovala redakce ProCulture

(05.09.2007)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.