Média stála ve sporu o granty na straně kulturní obce
Časopis Týden si nechal u společnosti Newton Media udělat analýzu sporu o pražské granty na kulturu. Sebastian Pawlowski, majitel Týdne a Instinktu je prostřednictvím Muchova Muzea s.r.o., které je rovněž v portfoliu jeho firem na kauze sám interesován. Turistickými kancelářemi oblíbené museum je jedním z příjemců pražské dotace na vstupenku. Dostane 4,5 milionu. Podle analýzy změny v dotačním systému pražského magistrátu pro kulturu vedly k sílícím a mediálně viditelným protestům. Zejména divadelníci kritizovali nový rozpočtový „pilíř“ – plošné dotace na vstupenku – v jehož rámci se letos rozdělila čtvrtina z celkové výše dotací. Nejenže tak dosáhly na podporu komerční subjekty („černá divadla“ či muzikálové scény), ale dle kulturní obce také ubylo peněz na partnerské projekty a víceleté granty. Několik divadel ohlásilo pravděpodobný zánik či výrazné omezení činnosti.
Analýza zkoumala, jak tento aktuální a zatím nevyřešený spor v období od 21.4.2008 do 16.5.2008 reflektovaly celostátní deníky a vybrané týdeníky (A2 – kulturní týdeník, Instinkt, MF plus, Reflex, Respekt a Týden). Ukázalo se, že tato média ve výrazně vyšší míře slyšela na argumenty kritiků, kterým také věnovala o něco větší prostor.
Více než polovina zkoumaných článků hodnotila nový grantový systém negativně, což je neobvykle výrazný výsledek. Přes čtvrtinu příspěvků zaujímalo neutrální postoj a pouze 6 % se změnami souhlasilo. Od toho se odvíjela i větší pozornost věnovaná argumentům proti. Nejvíce zaznívaly obavy z hrozícího zániku některých kulturních institucí (Divadlo Semafor) či akcí (Tanec Praha).
Autoři hojně citovali či sami užívali i argument, že by z grantů pro kulturu neměla být podporována zisková činnost.
Zhruba stejný prostor věnovali tvrzení o inkompetenci radního pro kulturu Milana Richtera (ODS) a obecnému argumentu, že kultura představuje nenahraditelnou hodnotu a specifické odvětví, které se nedá řídit jako jiné oblasti ekonomiky.
Novináři a jimi parafrázování kritici odmítali rovněž objektivnost a spravedlivost počtu prodaných vstupenek jako kritéria pro udělení dotací.
Naopak zastánci systému nejčastěji uváděli, že peníze rozděluje transparentně a spravedlivě. Tento argument se běžně objevoval jako názorové tvrzení bez bližšího upřesnění.
Podpůrci dále zpochybňovali možnost stanovit objektivní hranice mezi kulturou a byznysem.
Zbylé argumenty pro se vyskytovaly spíše okrajově. Několikrát například zazněl názor, že by všichni umělci měli být schopní vydělat si na svou neziskovou produkci.
Více informací a grafy najdete:
http://www.mediainfo.cz/temata/1444.html