Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Domů CultureInfoKulturní politika v ČRPraha - kulturní politika
TechSoup

Po protestech umělecké scény odložili pražští zastupitelé schvalování 4letých grantů

Díky článku v Mladé frontě dnes (19.10. 2004) vzplanula mezi pražskou uměleckou scénou řada vzrušených diskusí ohledně 4letých grantů a čerpání rozpočtu Magistrátu města Prahy na podporu kulturních projektů. Zastupitelstvo mělo rozhodovat již 21. října. Zástupci pražské kulturní scény sepsali prohlášení a před plánovaným jednáním uspořádali na schodech magistrátu tiskovou konferenci. Kritiku grantového řízení podnítilo doporučení grantové komise města podpořit výrazně disproporční částkou vůči ostatním žadatelům (65 milionů na čtyři roky) projekt Paláce Akropolis a to na úkor jednoletých grantů a malých projektů.

Není v Praze žádným tajemstvím, že dům i firmy, které Palác Akropolis provozují, patří 100% členovi pražského zastupitelstva Pavlu Hurdovi. Navíc o městskou podporu se ucházející subjekt, byl zapsán do obchodního rejstříku pouhý týden před podáním žádosti.

Z obchodního rejstříku vyplývá, že Pavel Hurda je jediný stoprocentní akcionář Centra nezávislé kultury Palác Akropolis, a.s., které je jediným společníkem firmy ART FRAME PALÁC AKROPOLIS s.r.o..

V případě ART FRAME PALáC AKROPOLIS s.r.o. se jedná o nově založený právní subjekt, zapsaný v obchodním rejstříku 30.8. 2004, tedy týden před podáním žádosti o podporu projektu Palác Akropolis. Tato společnost s ručením omezeným tedy nemohla nepřetržitě provozovat svoji produkční činnost nejméně 2 roky, čímž byly porušeny samotné podmínky grantového řízení magistrátu podle bodu 4.

Vedle toho figuruje jméno Pavla Hurdy ve stutárních orgánech firem jako např. Pražské služby a.s., Pražská plynárenská a.s., Správa komunálního majetku Praha 3 a.s., Pražská parkovací a.s., Pražská strojírna a.s., přičemž sám bydlí v Paláci Akropolis.

Kauza však otevírá řadu dalších témat, která se týkají veřejné podpory umění, rozhodování o kvalitě žádostí a projektů, rozlišování komerčních a neziskových aktivit nebo hranicí mezi osobním podnikatelským zájmem a zájmem veřejným.

MS

Podoba původního návrhu rozdělení pražských 4 letých grantů publikovaná v Mladé frontě dnes:

Kolik vybraná kulturní zařízení
na jednotlivé roky žádala...

Divadlo Bez zábradlí 11 590 000 - 15 940 000
Divadlo Na Fidlovačce 9 100 000 - 13 980 000
Divadlo v Celetné 2 500 000
Branické divadlo 3 980 000 - 5 830 000
Divadlo Ungelt 780 000 - 1 200 000
Divadlo Na Jezerce 4 500 000 - 2 500 000
Palác Akropolis 21 800 000 - 24 580 000
ROXY 7 000 000 - 9 000 000
Divadlo Ponec 5 740 000 - 6 570 000
Pražská komorní filharmonie 5 000 000 - 7 000 000
Divadlo Na Prádle 1 600 000 - 2 500 000
Divadlo Buchty a loutky 470 000

...a kolik zřejmě obdrží (v Kč)

Divadlo Bez zábradlí 8 000 000
Divadlo Na Fidlovačce 8 000 000
Divadlo v Celetné 2 000 000
Branické divadlo 3 500 000
Divadlo Ungelt 500 000 - 1 000 000
Divadlo Na Jezerce přeřazení na jednoletý grant
Palác Akropolis 15 000 000 - 17 000 000
ROXY 7 000 000 - 8 000 000
Divadlo Ponec 5 700 000
Pražská komorní filharmonie 5 000 000 - 5 500 000
Divadlo Na Prádle přeřazení na jednoletý grant
Divadlo Buchty a loutky 450 000


Prohlášení zástupců pražské kulturní scény k návrhu udělení čtyřletých grantů Hlavním městem Prahou

Reakce na fakta uveřejněná v MF Dnes - Praha v úterý 19. 10. 2004

Stanovisko k navrhnutým čtyřletým grantům ze strany Rady hl. m. Prahy před zasedáním Zastupitelstva hl. m. Prahy, které tyto granty bude ve čtvrtek 21. října projednávat:

"Nevyváženost ve výši částek, které jednotlivým subjektům Rada navrhuje, je do očí bijící zvláště pro umělce a produkční znalé poměrů v jednotlivých divadlech.

"Návrh počítá s celkovou částkou přes 60 mil. Kč. Tímto zřejmě dojde k drastickému snížení rozpočtových prostředků na kulturu pro jednoleté granty zaměřené na vlastní tvůrčí projekty, prezentaci pražské kultury v zahraničí apod. - tj. to, co také tvoří pražskou kulturní scénu cennou.

"Nesmírně si vážíme činnosti všech subjektů, které se na území hlavního města věnují kulturním činnostem a stejně tak skutečnosti, že Hlavní město Praha neustále rozvíjí svůj grantový systém a snaží se podporovat veškeré žánry včetně kultury tzv. „alternativní“, což je těžko definovatelný pojem zahrnující u nás i menšinové žánry.

"V publikovaném návrhu čtyřletých grantů figurují subjekty zcela odlišných zaměření. Jsou tu divadla hereckých osobností s vlastními soubory (a tedy produkující vlastní divadelní inscenace), divadla zvoucí pravidelně hotová představení či pořady (tedy bez zatížení produkcemi jednotlivých inscenací nebo minimálně), divadla zaměřená na menšinové žánry (tanec, loutky – produkující nová představení), Roxy jako otevřený prostor pro různé žánry, hudební těleso (PKF) a Palác Akropolis - hudební klub oslovující široce mladou generaci (neprodukující vlastní představení nebo minimálně).

"Článek ani webové stránky nedávají možnost nahlédnout do návrhu rozpočtů jednotlivých subjektů, přesto jsou požadavky některých z nich skutečně zarážející. Proč Divadlo v Celetné žádá 2,5 mil. Kč (a produkuje vlastní inscenace, hraje denně a navíc poskytuje prostory dalším nezávislým subjektům) a Divadlo Bez zábradlí nebo Divadlo Na Fidlovačce chtějí 11,5 – 15,9 mil. Kč/rok? Jedni žádají jen o nejnutnější prostředky na zajištění kontinuity své činnosti, druzí chtějí srovnatelné podmínky s příspěvkovými organizacemi města. Pro zajištění činnosti jim však stačí podstatně méně, zvláště při šanci komerčně využít hereckých jmen a zvýšit tak podíl tržeb na celkových příjmech.

"divadelní aktivity Paláce Akropolis jsou minimální a jedná se o úspěšný hudební klub, který nelze srovnávat s žádnou pražskou divadelní scénou. Požadavky na roční příspěvky přes 20 mil. a návrh rozpočtu 15 – 17 mil Kč/rok se proto jeví jako nehorázné. Roční příspěvek Paláce Akropolis by měl být srovnatelný s Roxy, určitě ne vyšší. Zkušenosti nezávislých umělců, kteří se v Akropoli pokoušeli realizovat své projekty nejsou nejlepší, i proto že celá stavba je provedena více pro hudební produkce, kam směřuje i propagace a zájem provozovatele. V roce 2004 dostal Palác Akropolis nejvyšší příspěvek ze srovnatelných scén a přesto se nezaměřil na realizaci nových tvůrčích projektů, ale zůstal u hostování hotových, především hudebních produkcí, což je finančně podstatně méně náročné. Je proto zarážející, z jakého popudu by mělo v jeho případě dojít k tak zásadnímu navýšení.


Závěry:

"Má-li zásadní navýšení grantů komerčně úspěšným divadlům a především Paláci Akropolis přinést další škrty v oblasti drobných grantů na tvůrčí počiny nezávislých umělců, považujeme za nutné protestovat.

"Prosíme členy Zastupitelstva hl. m. Prahy, aby věnovali problematice patřičnou pozornost, důsledně prostudovali návrhy rozpočtů jednotlivých subjektů a nevycházeli při svém rozhodování z takto navrhovaných částek, ale z reality každodenního provozu jmenovaných scén. Žádáme, aby od členů Rady hl. m. Prahy požadovali vysvětlení vznesených otázek. Pokud nemají pro toto jednání zastupitelstva kompletní podklady, žádáme je, aby hlasování v celé věci odložili na příští jednání zastupitelstva a vycházeli pak z reálných údajů o činnosti a hospodaření jednotlivých subjektů.

Děkujeme a zůstáváme otevřeni jakékoli diskusi na celé téma.


Petr Forman - divadlo bratří Formanů – mluvčí
Kontakt – mobilní číslo – získáte u Jiřího Sedláka (604 868 914) či Silvie Markové (604 748 699) – e-mail: info@s-m-art.com.

Jiří Bábek – Komorní činohra
Marek Bečka – o.s. Buchty a loutky
Blanka Borůvková - Hafan Studio
Jiří Fero Burda – o.s. Sklep sobě, provozovatel KC Dobeška
Maria Cavina – Motus o.s. (divadlo Alfred ve dvoře)
Ondřej Černý – ředitel Divadelního ústavu
Ondřej David – nezávislý režisér
Šárka Havlíčková – Motus o.s., tel: 233 376 985
Ondřej Hrab – ředitel Divadla Archa
Marie Kinsky – SE.S.TA o.s.
Markéta Krausová – Divadlo Nablízko
Yvona Kreuzmannová – ředitelka Tanec Praha o.s. / divadlo Ponec, tel: 224 817 886
Marta Lajnerová – Tanec Praha o.s. / divadlo Ponec, tel: 224 817 886
Lukáš Matásek – nezávislý produkční
Lea Matvinová - Buchty a loutky
Ewan McLaren – Motus o.s.
Kamila Murlová – produkční Mamacallas, tel: 777 879 867
Zbyněk Ondřich – Divadlo Archa
Jiří Sulženko – nezávislý produkční
Irena Swiecicki - kulturní fundraiser a člen kulturní komise MK ČR
Jakub Špalek - Divadlo v Celetné, tel: 224 816 121
Pavel Štorek – Čtyři dny, tel: 224 809116
Jiří Turek – Společnost Gaspard, o.s.
Jiří Weberschinke – nezávislý produkční
Denisa Václavová - Čtyři dny
David Vávra – o.s. Sklep sobě, provozovatel KC Dobeška
Daniela Voráčková – Spread, o.s.
Tomáš Žižka - Mamapapa


Občanské sdružení OŽIVENÍ na serveru www.bezkorupce.cz :

Rozdělování kulturních grantů zpochybněno (tisková zpráva 21.10.2004)

TRANSPARENCY INTERNATIONAL upozorňuje i na starší články:

Žižkov platí podnikání svému zastupiteli (HN 22. 4. 2004)

Nejde o střet zájmů, tvrdí majitel paláce Akropolis (Právo 31.5. 2004)

Chcete se podělit o Váš názor na tuto problematiku? - zapojte se do diskuse.

Přílohy

(22.10.2004)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.