Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Domů CultureInfoLegislativa
TechSoup

Novela loterijního zákona

Vláda schválila novelu loterijního zákona a předala ji k projednání Parlamentu. Novela přináší posílení transparentnosti tohoto speciálního sektoru a lépe definuje povinnost provozovatelů odvádět peníze na veřejně prospěšné účely. Provozovatelé budou muset zveřejňovat finanční výsledky her, seznam svých akcionářů včetně jejich podílů a informace o odvodu peněz na veřejně prospěšné účely včetně odvedených částek, způsobu využití a případných vazeb mezi provozovatelem loterie a příjemcem peněz. Zákon zakazuje peníze odvádět nadacím, které jsou založeny přímo provozovateli nebo jejich akcionáři. V roce 2003 představovaly tyto odvody částku 1,9 mld. korun, což bylo asi 12% výtěžku provozovatelů.

Vláda v souladu se svým Programovým prohlášením schválila 20. července novelu loterijního zákona a předala ji k projednání Parlamentu. "Novela přináší výrazné posílení transparentnosti tohoto speciálního sektoru. Stát také získá nástroje pro zajištění lepší bezpečnosti a vyloučení nežádoucích živlů z podnikání v oblasti sázkových her," shrnuje smysl zákona náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Zákon lépe definuje povinnost provozovatelů odvádět peníze na veřejně prospěšné účely. Zakazuje peníze odvádět nadacím, které jsou založeny přímo provozovateli nebo jejich akcionáři.

Novelou by se měla Poslanecká sněmovna zabývat již v srpnu. "Věříme, že nová pravidla by mohla platit už od počátku příštího roku," dodává Tomáš Prouza.

Základní úpravy loterijního zákona:

Posílení transparentnosti
Provozovatelé budou muset zveřejňovat finanční výsledky her, seznam svých akcionářů včetně jejich podílů a informace o odvodu peněz na veřejně prospěšné účely včetně odvedených částek, způsobu využití a případných vazeb mezi provozovatelem loterie a příjemcem peněz. Tyto informace budou zveřejňovány jak v Obchodním věstníku, tak i na internetu. V případě, že byly peníze odvedeny obci, musí o jejich konkrétním využití informovat také obec. Ministerstvo financí jednou za rok zveřejní souhrnnou informaci o celém sektoru včetně informací o odvodech peněz jednotlivými provozovateli. Nová pravidla tak umožní výrazně lepší kontrolu ze strany veřejnosti.

Odvody peněz na veřejně prospěšné účely
Zákon lépe definuje povinnost provozovatelů odvádět peníze na veřejně prospěšné účely. Zakazuje peníze odvádět nadacím, které jsou založeny přímo provozovateli nebo jejich akcionáři a stanovuje povinnost zveřejňovat informace o odvodech včetně výše odvodu, konkrétního účelu použití peněz a osobních či majetkových vazbách mezi provozovatelem loterie a příjemcem peněz.

Nová bezpečnostní pravidla
Při žádosti o povolení bude MF spolupracovat s Ministerstvem vnitra, které prověří žadatele z hlediska bezpečnosti státu a legalizace výnosů z trestné činnosti.

Ministerstvo financí bude také posuzovat původ kapitálu použitého pro financování provozu loterie a další důležité faktory určující vhodnost udělení povolení podobně jako se posuzuje vhodnost žadatelů o povolení například ve finančním sektoru. Základní kapitál bude muset být splacen výhradně v penězích a nebude možno splácet jej pomocí půjček.

Vedle splnění řady nových požadavků před udělením povolení budou provozovatelé muset prokazovat také jejich průběžné plnění. Každý rok budou například muset prokazovat bezúhonnost členů statutárních orgánů nebo plnění finančních závazků vůči státu.

Posílení role obcí
Obce mohou podle stávající legislativy vyhláškou omezit provozování výherních hracích přístrojů pouze na určitá místa v obci či je úplně zakázat. Novela loterijního zákona umožní obcím vyhláškou omezit také provoz kasin a Ministerstvo financí nebude moci povolit provozování kasina na místě, kde bude vyhláškou zakázáno.

Snižování administrativy
Zákon ruší některé administrativní úkony, například povolování jednotlivých provozoven pro sběr kursových sázek. Nově bude pouze stačit, pokud provozovatel zřízení nové sběrny pouze ohlásí. Snížení administrativy a jednodušší vytváření zpráv o sektoru loterií přinese také vykazování informací v jednotném formátu. Nově bude možné žádat o povolení k provozu výherního hracího přístroje na 12 měsíců kdykoliv v průběhu roku, nikoliv pouze na "kalendářní rok", což pomůže rozložit administrativu povolujících orgánů.

Další technické úpravy
Zákon upravuje některé další technické záležitosti. Stanoví například povinnost provozovatelům kursových sázek kurzy určovat centrálně pro všechny své sběrny a o všech změnách kurzů vést písemné záznamy.

Podrobněji se definují pojmy "herna" a "kasino" a stanovuje se, že více než tři výherní hrací přístroje je možno provozovat pouze v hernách, nikoliv například v restauracích. Označení "kasino" budou moci používat pouze držitelé povolení pro provoz kasina.

Podle zprávy o neziskovém sektoru
http://wtd.vlada.cz/files/rvk/rnno/zprava_o_neziskovem_sektoru.pdf
představují hazardní hry jeden z důležitých zdrojů financování tohoto sektoru u nás:

Hazardní hry
ve většině zemí upravuje loterie a hazardní hry samostatný zákon, který určuje podmínky provozu včetně toho, že jako kompenzaci malého společenského přínosu loterií, kasin, sázkových a ostatních hazardních her musí jejich provozovatelé převést část zisku na veřejně prospěšné účely, nejinak je tomu v ČR.

Provozovatelé výherních hracích přístrojů odvádějí tuto část obci, na jejímž území jsou automaty provozovány. Provozovatelé loterií využití povinného odvodu navrhují v žádosti o povolení sami, přičemž MF eviduje doložení využití těchto peněz. Centrální databáze příjemců však vedena není, což vede k nízké míře kontrolovatelnosti a transparentnosti, zejména mimo sektor sportu a také k absenci případné strategie využití prostředků - konstatuje zpráva.

V roce 2003 představovaly tyto odvody částku 1,9 mld. korun, což je asi 12% výtěžku provozovatelů a podle zákona se má tento podíl pohybovat mezi 6 - 20%. Podíl největší loterijní společnosti Sazka a.s. rozděluje již několik le 10-11%, přičemž odvod rozděluji převážně akcionáři Sazky, občanská sdružení se sportovním zaměřením - majoritní vlastník (téměř 68%) je Česká obec sokolská. Sazka nesystematicky přispívá i do zdravotní oblasti a na kulturu - v roce 2003 to byla 4,5% z celkového odvodu výtěžku.

Podle MF směřovalo v roce 2003 celkem 61% odvodů z hazardních her na veřejně prospěšné účely právě do oblasti sportu. Obcím přichází 29% a nadacím 6%. Přímo do oblasti sociální, zdravotní, kulturní a školství přichází podle dostupných údajů 1% odvodů nebo méně.

(09.08.2005)
Nezávislá kultura má nového spojence: jlbjlt.net

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.