Avděj ter-Oganjan

1961 narozen v Rostově na Donu.
1978-82 studoval Uměleckou školu v Rostově.
1988-90 člen skupiny „Umění nebo smrt“.
1991-93 vedl moskevskou galerii „Trojhprudny Lane“ (společně s K. Reunovem).
od roku 1994 vede galerii Vperjod.
1995-98 projekt „Škola současného umění“, Moskva.
1998 po výstavě „Art Manéž-98“ zahájil moskevský prokurátor proti umělci trestné stíhání.
1999 požádal Ter-Oganjan o statut uprchlíka v České republice.
2002 obdržel statut uprchlíka v České republice.
Žije a pracuje v Praze.

Jméno Avděj Ter-Oganjan je v Rusku známé i mimo uměleckou sféru. Na přelomu tisíciletí o něm mluvily i tak protilehlé tábory ruské společnosti jako jsou ultrapravicoví šovinisté nebo aktivisté za lidská práva. Předmětem bouřlivých debat byl čin umělce, kterým parodoval „ikonoklasmus“: rozsekal sekyrou levné kopie ikon. Ter-Oganjan se stal politickým uprchlíkem. Žil v Paříži, v současné době žije jako politický azylant v Praze, V ČR. V současné době rozvíjí projekt, který vymyslel na počátku 90. let- kopíruje slavné modernistické malby vydávaje se za provinciálního umělce.

Cyklus „Zneužitý obraz“ je novou interpretací modernismu. Naivní upřímnost provinciální avantgardy ustupuje nelítostné modernistické ortodoxii. Krátkozraká plytkost obrazu je nahrazena tendenčně okázalou optikou, jejímž prostřednictvím se pravý význam obrazu objevuje na povrchu plátna v textové formě. V zápalu umělcovy lásky ke slavné modernistické utopii se obhroublé nadávky objevují na plátnech slavných uměleckých děl jako sympatetický inkoust.

V roce 1991 začal spolupracovat s galerií Guelman (výstavy: Špatný obraz- 1991, Zátiší se svícnem- 1992, Slunce v poháru- 1996, Zmiz z umění (Kurátorské projekty)- 1998, Zneužitá malba- 2003).
V Rusku i v zahraničí měl dosud více než 20 samostatných a řadu skupinových výstav, například v následujících institucích:

Ve věži, v galerii, na ulici. Muzeum Stuki, Lodž, Polsko (1993);
Fluchpunkt Moskau. Ludwig Forum, Cáchy, Německo (1994);
Onzieme atelier, FRAC des pays de la Loire. Saint-Nazaire, Francie(1996);
Werkstatt Moskau „Einblicke“, Akademie der Kunste, Berlín, Německo (1996);
Le Fou Dedouble. Ústřední dům umělců, Moskva, Ústřední výstavní síň, N. Novgorod, Okresní umělecké muzeum, Samara. Muzeum výtvarných umění, Jekatěrinburg. Chaleau d’Oiron, Oiron, Francie (2000);
Mezinárodní veletrh umění v Moskvě. Galerie Guelman. Ústřední dům umělců, Moskva (2003).