Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Future City Jobs
Konference EU
Koncepce umění
Symposium Ostrava
Creative Cities
Future City Game
TechSoup

Začíná jednání o reformě strukturální a regionální politiky Evropské unie

Bude mít kulturní obec vůli využít příležitosti a najít přesvědčivé agumenty, které zahrnou umění, kulturu a kulturní dědictví do priorit nových strategických dokumentů  ČR? V těch minulých tomu tak nebylo ani u politiků.

Sledujte občas jednání, které má zásadním způsobem ovlivnit podobu strukturální a regionální politiky rozšířené EU v letech 2007-2013: zůstanou zachovány principy, jako jsou několikaleté programování, partnerství, spolufinancování, vyhodnocování (evaluace), doplňkovost (adicionalita). Hlavní změny nastanou v oblasti programování. Zjednoduší se systém programových dokumentů. Místo Národního rozvojového plánu (NRP), který každá členská země musela vyjednat a nechat si schválit Evropskou komisí, bude vypracován nový typ programového dokumentu, tzv. Strategický referenční plán (Strategic Reference Plan SRP).

Evropská brána 20. února 2004:

Evropská komise navrhuje ambiciózní a rozsáhlou reformu strukturální a regionální politiky.

Evropská komise (EK) představila tuto středu balík reformních kroků (3. Kohezní zpráva), které významným způsobem ovlivní podobu strukturální a regionální politiky rozšířené EU v období 2007-2013. Hlavním politickým cílem EK je podpořit rozšíření EU o nových deset zemí, které v součtu značně zvýší regionální rozdíly a celkově přispějí ke snížení průměrného HDP v Unii.

Celková částka, kterou chce Komise utratit na regionální a strukturální politiku má vynést ročně v průměru 48 miliard eur z celkového ročního rozpočtu EU ve výši 146,7 miliard eur. Zůstane tak zachován dosavadní poměr financí určených na tuto politiku přibližně 34% z celkového rozpočtu Unie (nyní se jedná o částku 37 miliard eur ročně z celkového rozpočtu 108,5 miliard eur). Za celé sedmileté období tak chce EK investovat do vyrovnávání regionálních rozdílů na 336 miliard eur (cca 0,41% celkového HDP EU). Tato částka bude rovným dílem rozdělena mezi staré a nové členské země EU.

Nutno podotknout, že Komise se rozhodla vyčlenit ze strukturální politiky oblast rozvoje venkova a rybolovu, pro které vytvořila zcela novou zvláštní rozpočtovou položku.


Za celkové priority strukturální a regionální politiky Komise označila:

a) Konvergence (Convergence)
Jedná se o hlavní prioritu EU pro nadcházející období 2007-2013. Zde chce EK podpořit regionální rozvoj regionů (na úrovni NUTS II), jejichž HDP se nachází pod úrovní 75% průměru EU. Z nově přistupujících zemí sem patří všechny regiony kromě Prahy, Bratislavy, Közepu v Maďarsku a Kypru. Regionům, které spadají do této priority se začíná v hantýrce EU říkat regiony konvergence (convergence regions) místo dosavadního výrazu regiony Cíle 1.

Druhá větev této priority bude zaměřena na státy (ne regiony), jejichž průměrný HDP nepřekračuje 90% průměru Evropské unie. Proto sem patří všech deset přistupujících států, jejichž rozvoj bude v rámci této druhé větve podporován Kohezním fondem. Částka investovaná z tohoto fondu se bude pohybovat kolem 1/3 celkového přiděleného balíku peněz dané zemi.

V rámci této priority bude existovat i třetí větev, do které budou patřit regiony, jenž se před rozšířením nacházely pod průměrem 75% HDP EU, ale nyní po rozšíření tuto hranici díky statistice překročí. Jedná se celkem o 18 regionů, hlavně ve Španělsku, Portugalsku a Řecku. Zatím nebylo rozhodnuto, jak bude vypadat financování jejich rozvoje, protože se jedná o citlivé politické téma.

Na prioritu Konvergence připadne plných 78% všech prostředků určených na strukturální a regionální politiku. Financování této priority bude poskytováno ze stávajících fondů: Evropského sociálního fondu (ESF), Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF) a Kohezního fondu. První dva fondy (ESF a ERDF) budou navíc v nových členských zemích financovat i rozvoj dovedností veřejné správy, její vzdělávání a budování kapacit.

b) Konkurenceschopnost a zaměstnanost (Competition and Employment)
Tato priorita bude pokrývat dosavadní regiony označované pod Cílem 2 a 3. Hlavním nosným tématem této priority bude naplňování Lisabonské a Göteborgské strategie, které se zaměřují na zvýšení ekonomického rozvoje, konkurenceschopnosti a výkonnosti EU založené na využití nových a inovačních technologií, společnosti založené na vědomostech (knowledge-based society), udržitelném rozvoji.

Novinkou je skutečnost, že jednotlivé národní státy si budou samy moci vybrat mezi svými regiony ty, které budou podporovány v rámci této priority (regiony konkurenceschopnosti competition regions). Tato podpora bude tvořit první větev této priority.

Druhá větev se bude věnovat podpoře zaměstnanosti. Hlavními tématy bude vytváření nových pracovních míst, zvyšování celkové zaměstnanosti (na deklarovaných v Lisabonu 70% celkové pracovní síly v roce 2010), lepší přístup k zaměstnaní a adaptabilita.

Na tuto prioritu chce Evropská komise vyhradit 18% z celkového rozpočtu na strukturálnípolitiku EU do několika málo vybraných oblastí a priorit. Priorita Konkurenceschopnost a zaměstnanost bude rovným dílem financována fondy ESF a ERDF.

c) Spolupráce (Cooperation)
Tato třetí priorita naváže na zkušenosti Iniciativy Společenství INTERREG, který jako takový sám zanikne a bude zapracován do hlavního proudu strukturální politiky (tzv. mainstreaming). Dvě hlavní větve této priority se zaměří na přeshraniční spolupráci regionů na úrovni NUTS III a na nadnárodní spolupráci v celé EU.

Třetí větví bude tzv. Nový sousedský instrument (New Neighbourhood Instrument NNI), který bude financovat spolupráci s regiony na druhé straně vnější hranice EU. Proto se, jako takový netýká České republiky. NNI plně nahradí programy TACIS a PHARE CBC. Tato priorita celkem využije 4% peněz určených na strukturální politiku.


Další navrhované změny se týkají:

1. Implementace strukturální a regionální politiky
EK zastává stanovisko, že implementační mechanizmy je nutno maximálně zjednodušit. Chce se také řídit principem jejich evoluce spíše než revoluce.
Zůstanou proto zachovány principy strukturální politiky jako jsou několikaleté programování, partnerství, spolufinancování, vyhodnocování (evaluace), doplňkovost (adicionalita). Hlavní změny nastanou v oblasti programování. Zde chce Komise získat pro strukturální a regionální politiku větší politickou váhu. Členské země by proto měly své plány v této oblasti předkládat Evropskému parlamentu a každoročně by měly skládat každoroční účty Evropské radě o naplňování cílů regionální politiky.

Zjednoduší se i systém programových dokumentů. Místo Národního rozvojového plánu (NRP), který musela každá členská země vyjednat a nechat si schválit EK, bude nyní vypracován nový typ programového dokumentu, tzv. Strategický referenční plán (Strategic Reference Plan SRP). Znamená to, že se ruší Rámec podpory Společenství (Community Support Framework CSF), což byla doposud jakási smlouva o čerpání Strukturálních fondů mezi EK a danou členskou zemí. SRP, jenž se bude týkat všech tří priorit, předloží každá členská země Evropské komisi pouze na vědomí. V rámci SRP budou zpracovány, jako doposud, jednotlivé operační programy. Nicméně, nebude nutné k nim vypracovat tzv. Programové dodatky, které Komise považuje za nadbytečné. Operační programy budou i nadále členěny na priority a ty dále na opatření. Ve finančních tabulkách se však oproti dosavadní praxi nebudou určeny konkrétní částky na úrovni opatření, ale pouze na úrovni priorit.

Taktéž zůstane zachováno pravidlo pro čerpání Strukturálních fondů N+2, což znamená, že projekty mohou být financovány po dva následující roky od zahájení projektu. Komise taktéž chce, aby každý program byl financován pouze z jednoho fondu (monofondovost), což nyní například neplatí v ČR u Společného regionálního operačního programu (SROP).

Při provádění kontrol čerpání Strukturálních fondů bude uplatňována zásada proporcionality, což znamená, že podrobnější a častější kontroly se zaměří na velké projekty.

Každá země si bude do budoucna sama stanovovat kritéria způsobilosti žadatelů. Také zatím není jasné, zda si jednotlivé regiony budou samy vypracovávat vlastní regionální operační programy. Zde se zatím čeká, jak se osvědčí čerpání Strukturálních fondů ze SROP.

2. Iniciativy Společenství
V současném programovacím období 2000-2006 měla EU k dispozici 4 Iniciativy: EQUAL, INTERREG, URBAN a LEADER. V nadcházejícím programovacím období 2007-2013 se s nimi, jako samostatnými nástroji, nepočítá. EK ale na druhou stanu chce začlenit opatření a mechanizmy osvědčené v těchto Iniciativách do hlavního proudu budoucích třech priorit. Týká se to již zmíněné priority Spolupráce, která bude do značné míry založena na zkušenostech INTERREGu. EQUAL má být podobně začleněn do priorit Konvergence a Konkurenceschopnost a zaměstnanost. Iniciativa URBAN bude rovněž v hlavním proudu a do mechanizmů, které z ní budou vycházet, se zapojí více měst než doposud. Místní samospráva dostane dokonce více pravomocí při správě a administrativě tohoto finančního nástroje.

3. Časový harmonogram
Samotní představitelé Komise označují časový plán na zavedení této reformy za ambiciózní. Hlavní milníky tohoto harmonogramu jsou:

  • 10.-11. květen, kdy se v Bruselu uskuteční Kohézní forum (za ČR se ho účastní premiér Špidla)
  • červenec 2004, kdy EK představí příslušné legislativní návrhy spojené s reformou
  • konec roku 2005, kdy mají být všechny změny schváleny a přijaty jak členskými státy, tak Evropským parlamentem
  • celý rok 2006, kdy mají všechny členské země čas na přípravu na čerpání Strukturálních fondů, což obnáší přípravu programových dokumentů a implementačních mechanizmů.

Právě poslední časový údaj se zdá být příliš ambiciózní, protože současná příprava ČR na čerpání Strukturálních fondů trvá již 4 roky.


Shrnutí a první předběžné hodnocení navržené reformy
V navržené reformě jsou patrné dva prvky:

1. Posílit evropskou solidaritu s chudšími zeměmi a regiony v EU. Týká se to především přistupujících zemí.
2. Snaha naplnit ambiciózní záměry Lisabonské strategie, ve které si EU předsevzala, že se do roku 2010 stane nejvýkonnější ekonomikou světa. Proto se v návrhu reformy klade takový silný důraz na plnění cílů Lisabonské strategie, podporu ekonomického růstu, produktivity a zaměstnanosti.

Návrh, zveřejněný Komisí zatím vychází z předpokladu, že členské země EU schválí návrh rozpočtu EU na období 2007-2013. Nicméně, řada zemí, především plátci netto do rozpočtu EU, se již nechala slyšet, že se jim navržená výše nezamlouvá a proto navrhují její podstatné snížení. To by do značné míry znamenalo nutnost změnit navrženou reformu strukturální a regionální politiky, především celkové částky určené na dané priority.

Návrh jak reformy strukturální politiky, tak finančního rámce na 2007-2013 závisí do značné míry na ujednáních mezi jednotlivými členskými zeměmi Unie. Oba návrhy proto nejsou zdaleka definitivní.

Doporučení pro české NNO
V současné době začíná v celé EU rozsáhlá veřejná debata nad navrženou reformou. Do této debaty aktivně vstupují jak na národní, tak i na evropské úrovni i neziskové organizace. Pro tyto organizace se proto otevírá celá řada příležitostí, jak vyslovit svůj názor na budoucí podobu strukturální a regionální politiky. Může se jednat o celoevropské konference, diskusní fóra a nebo národní (či regionální) setkávání s domácími politiky a zástupci veřejné správy. Národní vlády a veřejná správa mohou tyto názory dále tlumočit na evropské úrovni.

Pro neziskové organizace je rovněž důležitá skutečnost, že strukturální politika bude nyní klást větší důraz na ekonomické priority, koncentraci investovaných prostředků, což se může projevit větší podporou velkých projektů. Tento trend ilustruje i začlenění Iniciativ Společenství do hlavních priorit a jejich ukončení jako samostatných instrumentů. Tyto Iniciativy jak v současnosti, tak i minulosti, byly neziskovými organizacemi v celé EU hojně využívány.

Stránka EK věnovaná 3. Kohezní zprávě a reformě http://www.europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion3/cohesion3_en.htm

Strukturální fondy
http://www.strukturalni-fondy.cz

Národní rozvojový plán 2004-2006
http://www.mmr.cz/

(20.02.2004)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.