Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Konference EU
Koncepce umění
Symposium Ostrava
Future City Game
Future City Jobs
Creative Cities
Domů ArtsInfoPerforming artsFestivaly, představení
TechSoup

Divadlo Líšeň: DOMOVNÍ REQUIEM (ZLÁ HRA)

Obrázek k článku Divadlo Líšeň: DOMOVNÍ REQUIEM (ZLÁ HRA)

18. a 25. 3. 2004 v 19.00
Dělňák Líšeň
Martina Kříže 1, Brno

Groteskní maňasová exhibice o životě a smrti v blahobytu konzumní společnosti.
Temný loutkový thriller o našich společných vášních, sexu, násilí, brutalitě a hnusu, plný těch nejodpornějších úchylek - prostě všeho, co nám dělá dobře.

Nevhodné pro děti do 15 let.


Čtení u čaje (po představení):
18.3. - Josef Rossi, Martin Pola, Radim Langer
25.3. - Radim Hurek

Spojení na Dělňák Líšeň: od konečné tram. 8 dolů po Klajdovské ulici nebo autobusem 58 na zast. Šimáčkova, za hospodou U Švehlů nahoru...)
Rezervace vstupenek: 544 211 130, divadlolisen@post.cz


Recenze:

„...nezapomínejme ovšem na inspirativní venkovní produkce, tzv. open air program, kdy například vystoupení brněnského divadla Líšeň přineslo jeden z nejsilnějších zážitků vůbec. Skupina mladých kolem Pavly Dombrovské (prošla školením Studia Dům Evy Tálské) předvedla v produkci Domovní requiem téměř dokonalý tvar, krutou maňáskovou rakvičkárnu, upozorňující na bolesti naší doby: ohlupující sílu komerční televize, komercionalizaci sexu, ekologickou necitlivost, drogové vlivy zahraničních mafií....“

Jan Kerbr: Pohyblivý svátek s přesnou datací, Divadelní noviny, září 2003, čl. o festivalu Divadlo evropských regionů


„...jeho noční, venku hrané Domovní requiem by se také mohlo jmenovat Na plechárně, protože důmyslná a složitá scénografie z ničeho jiného než z plechu nebyla. Drsný materiál byl apriorním výrazem drsného obsahu a samozřejmě implikoval a bez nebezpečí poškození umožňoval i drsné zacházení. Byla to moderní maňásková groteska (se zcela zakrytými herci), která nejenom mírou drastičnosti, brutalit, perverzáren a prasáren všeho druhu, úchylek nad pomyšlení odporných a vášní nevýslovně ubohých, ale i uměleckým účinem a v neposlední řadě vkusem, předčila všechna cool dramata, co jsem jich kde viděl. Základem byl, jak jinak humor, vyplývající mnohdy už z pouhé transpozice všeho odporného na periferii dnešní civilizace do světa maňásků. Opět se potvrdilo, že loutkové divadlo má sice svá omezení, ale na druhé straně má i četné „komparativní výhody“, významové prostory, kam za ním ostatní divadlo nemůže, i kdyby se jeho herci přetrhli (což pro maňásky, jak jsme viděli, není sebemenší problém). Bylo to divadlo navýsost současné, veskrze loutkové a totálně kontaktní, divadlo, které se směle může poměřovat se současnými výboji evropského divadelnictví. K jeho ocenění snad porotě chybělo více mladické otevřenosti a citu pro bolesti té euroamerické civilizace, ve které dnes žijeme...“

Petr Pavlovský: Ostrava opět srdcem loutkářského světa (Loutkář 6/2003)


„...Litoval jsem, že se ceny minuly s drsnou maňáskovou „cool“ dramatikou Pavly Dombrovské a kol. Domovní requiem. To, co je v činohře tohoto typu mnohdy primitivním návratem k samoúčelnému naturalismu (soulože, znásilnění, vraždy, drogy, krev, automobilové honičky), bylo v provedení brněnských loutkoherců a jejich plechového černého spektáklu groteskní jevištní poezií. Dokazují, že prvními světovými „cool“ či „fuck off“ dramaty byly české rakvičkárny...“

Vladimír Just: Šerosvit se nekonal (čl. o festivalu Spectaculo Interesse, Divadelní noviny, listopad 2003)


„...Brněnské divadlo Líšeň odehrálo hrubou, brutální, perverzní, temnou, ale především groteskní a parodickou loutkohru Domovní requiem. Pomocí figurek, jako je prostitutka, houmlesák, prostoduchý frajírek nebo nenormální pár postarších manželů, zesměšňuje představení život současné konzumní společnosti. Každá z nich má určitý stereotyp a zvláštnost, které ji nakonec zahubí. Prostitutku například rozsápe vlastní červený telefon, prostředek jejího výdělku. Manželskému páru, který neustále sleduje televizi, je tato magická skříňka implantovaná přímo do hlavy, a jak říká papírová hlava hlasatelky, už je nikdy neopustí. Na to vše dohlíží loutka anděla v růžovém kostýmu... Herci pracují s absurdním humorem a vytvářejí divokou frašku. Loutky se navzájem nešetrně tlučou, nadávají si, likvidují se, což patří do každé správné rakvičkárny. Propracovaná výprava, mnoho scénických nápadů i výrazný světelný a hudební doprovod vytvářejí z tohoto představení zábavnou loutkářskou coolness grotesku.

Tomáš Vokáč: Divadlo z jiné planety (Divadelní noviny, listopad 2003, čl. o festivalu ...příští vlna/next wave...2003)

(16.03.2004)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.