Nik Bärtsch´RONIN - Zen * Funk Tour 2004

Švýcarská kulturní nadace Pro Helvetia Vás srdečně zve na koncerty Nika Bärtsche a jeho skupiny RONIN z nichž první se koná v pátek 2. dubna 2004 ve 21:00 v Klubu Mecca, U průhonu 3, Praha 7.
2.4. - Klub Mecca (Praha) 21:00 Koncert
3.4. - Divadlo 29 (Pardubice) 16:00 Workshop, 20:00 Koncert
5.4. - Vinárna u Přemka (Opava) 20:00 Koncert
6.4. - Klub Boomerang (Ostrava) 17:00 Workshop, 20:00 Koncert
7.4. - Romer Haz (Gyor) HU 20:00 Koncert
Nik Bärtsch je pianista, perkusista a skladatel s velmi širokým tvůrčím záběrem, představující nejmladší generaci progresivních švýcarských hudebníků. Ač mladý (ročník 1971), patří již k nepřehlédnutelným postavám evropské nové hudby. Bärtsch rozvíjí řadu pozoruhodných hudebních aktivit: vystupuje sólově, s akustickým kvartetem Mobile, dále pak s "zen-funkovým" triem Ronin, s bernským saxofonistou Donem Li, či tibetským flétnistou Nawangem Kechongem. Kromě toho skládá divadelní hudbu a působí také jako pedagog. Bärtschova novátorská hudební estetika vychází z principu dosažení maximálního účinku za použití mninimálních prostředků. Bärtsch ji přirovnává k urbanisticky organizovanému prostoru, kde jsou jako základní stavební prvky použity repetetivní rytmické struktury, které do sebe vzájemně zapadají a proplétají se. Minimálními variacemi intervalů a posuny tempa vzniká velmi dynamická a až extaticky expresivní hudební struktura. Sám Bärtsch ji označuje termínem Ritual Groove Music, což je i název jeho prvního CD. Ideu Ritual Groove Music rozvíjí v různých podobách ve všech svých hudebních projektech, ať už to je kvartet Mobile, který má k rituálnímu pojetí hudby asi nejblíže (viz jejich 36 hodin trvající koncerty), trio Ronin, nebo jeho sólové hraní.
Hudba skupiny Ronin (název převzatý z japonského termínu označujícího osamělého samuraje) konsistentně navazuje na Bärtschovu výše popsanou estetickou vizi. V tvorbě Ronin se znásobuje celá řada vlivů a prolínají se v ní prvky rozdílných hudebních světů jako je jazz, funk, moderní vážná hudba, minimal, ambient a drum and bass, stejně jako hudba japonského divadla nó. Navzdory přísně organizované kompoziční struktuře a instrumentální preciznosti hraje v hudbě Ronin důležitou roli rovněž improvizace. Nicméně všechny tyto vlivy nejsou pouhou fúzí či crossoverem postmoderního střihu, ale velmi originálním a kon s istentním projevem, vytvářejícím zcela nový hudební styl.
Nik Bärtsch (piano)
Narozen v roce 1971 v Curychu. Žije v Curychu a v Berlíně. Jazzovému klavíru a bicím se věnuje od 8 let. V roce 1997 absolvoval studium klasického klavíru na Hudební vysoké škole v Curychu. V letech 1998 – 2001 studoval filozofii, lingvistiku a hudební vědu na curyšské univerzitě. 2003/04 půlroční pobyt v Japonsku.
Jako pianista, skladatel a divadelní hudebník stále pracuje na RITUAL GROOVE MUSIC. Je vedoucím ansámblu MOBILE (od roku 1997; další členové: Mats Eser, Kaspar Rast & Sha) a zen-funkového kvartetu RONIN.
Vyučoval „praktickou estetiku“ na hudební vysoké škole Curych/Winterthur (2000 – 2003).
Výběr významných koncertů a projektů:
Koncepce, produkce a skladba BLUE-Trilogie (2000-2002): 2000: „AREA BLUE – 36ti hodinový hudební rituál v Modrém sále v Curychu. 2001 „AQUA BLUE - a ritual groove music performance“ ve fóru claque Baden. 2002: „MU BLUE – 36ti hodinový Groove Ritual“ v Modrém sále v Curychu.
(společně se skupinou oos_open operating system).
Sólový projekt „Hishiryo“ pro preparovaný klavír a perkuse (od 2001)
Koncerty např. „Athénský festival“; pro „Mozarteo Brasileiro“ v Sao Paulu; na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu, na „JazzClassica 2000“ na zámku Elmau, na jazzovém festivalu v Kaunasu v Litvě, na „Festival de Musique de Menton“ ve Francii (F); na klavírním festivale v Petrohradě, na jazzovém festivalu v Schaffhausenu; na curyšském „JazzNoJazz“ atd.
Kaspar Rast (bicí)
Narozen v roce 1972 v Curychu. Na bicí hraje od šesti let. Studia na JMS v Curychu a na Drummers Collective v New Yorku.
Koncerty a turné po Evropě, Africe a Jižní Americe. Spolupracuje s různými švýcarskými hudebními formacemi a podílí se na studiových nahrávkách
Björn Meyer (bass)
Narodil se (1965) a vyrostl ve Stockholmu. Od roku 1989 se věnuje výhradně hudbě. Pohybuje se mezi popem a improvizovanou hudbou. Založil soubory BAZAR BLA (Tranceglobal Tripfolk) & SNAG (Jazz) a působí v různých švýcarských formacích, podílí se na studiových nahrávkách. Od roku 1996 žije ve Švýcarsku. Hraje m.j. orientální jazz s Asita Hamidi's Bazaar a s Pfäffli's TONUS.
Hrál m.j. s tanečnicí flamenca Ninou Corti, flamencovým kytaristou Jose Luis Montonem a afrokubánským jazzbandem Hatuey.
Andi Pupavo (perkuse)
Narozen v roce 1971 v Curychu. Studoval perkuse v Curychu a také na "Escuela de superación profesional de musica Ignacio Cervantes" v Havaně a u José Luis "Changuito" Quintana. V roce 1994 pobýval v Senegalu jako člen souboru "Dougou-Fana" výborného senegalského bubeníka "Kounta", studoval tradiční africké perkuse. Dnes působí jako perkusionista v různých švýcarských i mezinárodních formacích a podílí se na studiových nahrávkách.