Proculture: výzkumné, informační a vzdělávací centrum pro umění a kulturu
Registrace do mailinglistu pro zasílání e-bulletinu. Odhlásit se můžete zde.
Culture Action Europe

ProCulture je členem Culture Action Europe

 
Logo Rady uměleckých obcí

ProCulture je sekretariátem Rady uměleckých obcí (RUO)

 
Archiv Národní knihovny

ProCulture je součástí Archivu Národní knihovny

 
Facebook
Konference EU
Future City Jobs
Creative Cities
Future City Game
Koncepce umění
Symposium Ostrava
Domů ArtsInfoPerforming artsFestivaly, představení
TechSoup

Nik Bärtsch´RONIN - Zen * Funk Tour 2004

Obrázek k článku Nik Bärtsch´RONIN - Zen * Funk Tour 2004

Švýcarská kulturní nadace Pro Helvetia Vás srdečně zve na koncerty Nika Bärtsche a jeho skupiny RONIN z nichž první se koná v pátek 2. dubna 2004 ve 21:00 v Klubu Mecca, U průhonu 3, Praha 7.

2.4. - Klub Mecca (Praha) 21:00 Koncert
3.4. - Divadlo 29 (Pardubice) 16:00 Workshop, 20:00 Koncert
5.4. - Vinárna u Přemka (Opava) 20:00 Koncert
6.4. - Klub Boomerang (Ostrava) 17:00 Workshop, 20:00 Koncert
7.4. - Romer Haz (Gyor) HU 20:00 Koncert

Nik Bärtsch je pianista, perkusista a skladatel s velmi širokým tvůrčím záběrem, představující nejmladší generaci progresivních švýcarských hudebníků. Ač mladý (ročník 1971), patří již k nepřehlédnutelným postavám evropské nové hudby. Bärtsch rozvíjí řadu pozoruhodných hudebních aktivit: vystupuje sólově, s akustickým kvartetem Mobile, dále pak s "zen-funkovým" triem Ronin, s bernským saxofonistou Donem Li, či tibetským flétnistou Nawangem Kechongem. Kromě toho skládá divadelní hudbu a působí také jako pedagog. Bärtschova novátorská hudební estetika vychází z principu dosažení maximálního účinku za použití mninimálních prostředků. Bärtsch ji přirovnává k urbanisticky organizovanému prostoru, kde jsou jako základní stavební prvky použity repetetivní rytmické struktury, které do sebe vzájemně zapadají a proplétají se. Minimálními variacemi intervalů a posuny tempa vzniká velmi dynamická a až extaticky expresivní hudební struktura. Sám Bärtsch ji označuje termínem Ritual Groove Music, což je i název jeho prvního CD. Ideu Ritual Groove Music rozvíjí v různých podobách ve všech svých hudebních projektech, ať už to je kvartet Mobile, který má k rituálnímu pojetí hudby asi nejblíže (viz jejich 36 hodin trvající koncerty), trio Ronin, nebo jeho sólové hraní.

Hudba skupiny Ronin (název převzatý z japonského termínu označujícího osamělého samuraje) konsistentně navazuje na Bärtschovu výše popsanou estetickou vizi. V tvorbě Ronin se znásobuje celá řada vlivů a prolínají se v ní prvky rozdílných hudebních světů jako je jazz, funk, moderní vážná hudba, minimal, ambient a drum and bass, stejně jako hudba japonského divadla nó. Navzdory přísně organizované kompoziční struktuře a instrumentální preciznosti hraje v hudbě Ronin důležitou roli rovněž improvizace. Nicméně všechny tyto vlivy nejsou pouhou fúzí či crossoverem postmoderního střihu, ale velmi originálním a kon s istentním projevem, vytvářejícím zcela nový hudební styl.

Nik Bärtsch (piano)

Narozen v roce 1971 v Curychu. Žije v Curychu a v Berlíně. Jazzovému klavíru a bicím se věnuje od 8 let. V roce 1997 absolvoval studium klasického klavíru na Hudební vysoké škole v Curychu. V letech 1998 – 2001 studoval filozofii, lingvistiku a hudební vědu na curyšské univerzitě. 2003/04 půlroční pobyt v Japonsku.

Jako pianista, skladatel a divadelní hudebník stále pracuje na RITUAL GROOVE MUSIC. Je vedoucím ansámblu MOBILE (od roku 1997; další členové: Mats Eser, Kaspar Rast & Sha) a zen-funkového kvartetu RONIN.

Vyučoval „praktickou estetiku“ na hudební vysoké škole Curych/Winterthur (2000 – 2003).

Výběr významných koncertů a projektů:

Koncepce, produkce a skladba BLUE-Trilogie (2000-2002): 2000: „AREA BLUE – 36ti hodinový hudební rituál v Modrém sále v Curychu. 2001 „AQUA BLUE - a ritual groove music performance“ ve fóru claque Baden. 2002: „MU BLUE – 36ti hodinový Groove Ritual“ v Modrém sále v Curychu.

(společně se skupinou oos_open operating system).

Sólový projekt „Hishiryo“ pro preparovaný klavír a perkuse (od 2001)

Koncerty např. „Athénský festival“; pro „Mozarteo Brasileiro“ v Sao Paulu; na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu, na „JazzClassica 2000“ na zámku Elmau, na jazzovém festivalu v Kaunasu v Litvě, na „Festival de Musique de Menton“ ve Francii (F); na klavírním festivale v Petrohradě, na jazzovém festivalu v Schaffhausenu; na curyšském „JazzNoJazz“ atd.

Kaspar Rast (bicí)

Narozen v roce 1972 v Curychu. Na bicí hraje od šesti let. Studia na JMS v Curychu a na Drummers Collective v New Yorku.

Koncerty a turné po Evropě, Africe a Jižní Americe. Spolupracuje s různými švýcarskými hudebními formacemi a podílí se na studiových nahrávkách

Björn Meyer (bass)

Narodil se (1965) a vyrostl ve Stockholmu. Od roku 1989 se věnuje výhradně hudbě. Pohybuje se mezi popem a improvizovanou hudbou. Založil soubory BAZAR BLA (Tranceglobal Tripfolk) & SNAG (Jazz) a působí v různých švýcarských formacích, podílí se na studiových nahrávkách. Od roku 1996 žije ve Švýcarsku. Hraje m.j. orientální jazz s Asita Hamidi's Bazaar a s Pfäffli's TONUS.

Hrál m.j. s tanečnicí flamenca Ninou Corti, flamencovým kytaristou Jose Luis Montonem a afrokubánským jazzbandem Hatuey.

Andi Pupavo (perkuse)

Narozen v roce 1971 v Curychu. Studoval perkuse v Curychu a také na "Escuela de superación profesional de musica Ignacio Cervantes" v Havaně a u José Luis "Changuito" Quintana. V roce 1994 pobýval v Senegalu jako člen souboru "Dougou-Fana" výborného senegalského bubeníka "Kounta", studoval tradiční africké perkuse. Dnes působí jako perkusionista v různých švýcarských i mezinárodních formacích a podílí se na studiových nahrávkách.

Info: http://www.nikbaertsch.com

(31.03.2004)
ProCulture

  © 2003-2024 vydává ProCulture o.s.
   ISSN 1214-8369
 © 2024 Webhosting SmartWEB.CZ |  Optimalizace stránek e4you s.r.o.