Jak může stát podporovat umění? - konkrétní výstupy debaty
Přinášíme shrnutí diskusního fóra pro odbornou veřejnost o první pracovní verzi návrhu střednědobého dokumentu s názvem Koncepce účinnější podpory umění na období let 2007-2013, kterou připravuje Institut umění Divadelního ústavu ve spolupráci s ProCulture a zástupci odborné veřejnosti pro Ministerstvo kultury ČR.
Shrnutí diskusního fóra pro odbornou veřejnost
"Jak může stát podporovat umění?"
25. května 2005 - Konírna Nosticova paláce MK ČR
Prezentace a diskuse o první pracovní verzi návrhu střednědobého dokumentu s názvem Koncepce účinnější podpory umění na období let 2007-2013, kterou připravuje Institut umění Divadelního ústavu ve spolupráci s ProCulture a zástupci odborné veřejnosti pro Ministerstvo kultury ČR. Celý přepis diskusního fóra je k dispozici na http://www.divadlo.cz/koncepceumeni/.
Uvítací proslov přednesla Blanka Čermáková, ředitelka odboru umění a knihoven (reprezentující zadavatele Koncepce) a Ondřej Černý, ředitel Divadelního ústavu (za zpracovatele Koncepce), který informoval zúčastněné o časovém a organizačním postupu prací na prezentovaném materiálu, přičemž zdůraznil:
- s výjimkou Kulturní politiky představuje návrh Koncepce první strategický materiál pro vládu, který se oblastí umění zabývá
- materiál je otevřen pro připomínkování a širokou veřejnou diskuzi
- bude doplněn o oblast neprofesionálního umění a oblast filmu a to díky rozšíření úkolu ze strany zadavatele během léta
Marta Smolíková, ředitelka ProCulture, (koordinace a obsahové zpracování Koncepce) představila pomocí promítané zveřejněné internetové verze (http://www.divadlo.cz/koncepceumeni/) strukturu a obsah dokumentu, který obsahuje dvě části: analýzu a koncepci, která definuje předmět a cíle podpory, dále nástroje (institucionální, ekonomické, legislativní, metodické, společenské) a konkrétní úkoly v následujících oblastech:
- podpora tvůrčí činnosti a prezentace umění
- vyvažování negativních vlivů konzumní společnosti
- mezinárodní spolupráce
- posílení role umění ve společnosti
- zajištění dostupnosti umění pro občana
- podpora infrastruktury a institucionálního zázemí
dále upozornila na skutečnosti, které provázejí práce:
- problematická definice pojmů a složité hledání pojmové shody - nešlo jednoduše navazovat na již existující materiály (české či zahraniční)
- nedostatek statistických údajů o oblasti umění
- problematické dělení umění na profesionální a neprofesionální
- nedokončená část analýzy, paralelní zpracovávání analytických studií společně se samotným návrhem Koncepce
V diskuzi a příspěvcích vyzvaných řečníků (Michael Bielicky, Ivan Binar, Jan Dvořák, Jiří T. Kotalík, Yvona Kreuzmannová, Miroslav Pudlák, Ilja Šmíd a Josef Žák) a z pléna zazněly následující názory (v závorce uvedena návaznost na příslušné části Koncepce) a další podněty:
- potřeba důsledné implementace Koncepce tak, aby přinesla potřebné změny
- nutnost získat politickou podporu, která by umožnila navýšení peněz , na 1 až 3 % pro rezort kultury z veřejného rozpočtu
- potřeba argumentovat sociálními funkcemi umění a jeho ekonomickými efekty, nikoli uměním samotným (viz preambule)
- propojit oblasti umění a vzdělávání, včetně výchovy ke kulturním kompetencím a rozvoje osobnosti (viz úkol vytvoření koncepce umění a vzdělávání)
- dořešit transformaci příspěvkových organizací, optimalizovat fungování stávajících, včetně metodiky jejich evaluace, definovat nový typ veřejné instituce (viz úkol)
- prosazovat zásadu rovnosti možností (viz nepřímé ekonomické nástroje)
- formulovat priority naplňování Koncepce
- hledat možnosti čerpání zdrojů pro umění ve sféře kulturního průmyslu (viz úkol zpracovat potenciál kulturního průmyslu)
- zaměřit se také na konzumenta, zákazníka umění
- navýšit nepřímou podporu umění prostřednictvím legislativních opatření (viz nepřímé legislativní nástroje)
- podporovat a ochraňovat tradiční umění a kulturní bohatství jako základní pilíř společnosti její etiky
- podporovat rozmanitost a diverzifikaci kulturní nabídky (viz hlavní motto EU)
- větší otevřenost k novým oblastem umění
- podporovat "hybridní kreativitu", experimentální kulturu ve všech odvětvích a to ve veřejném fyzickém i virtuálním prostoru, aktivistické a subverzivní umění
- nezaměňovat "prodejnost" díla s jeho kvalitou a společenským přínosem
- revitalizovat a dobudovat infrastrukturu, ve spolupráci se strukturálními fondy Evropských společenství (viz úkol podpora infrastruktury)
- vytvářet lepší prostor a motivaci pro financování umění a kultury ze soukromých zdrojů - firemní filantropie, sponzoring (viz nepřímé nástroje ekonomické)
- důsledně uplatňovat autorská práva (viz nepřímé nástroje ekonomické)
- hledat způsoby dobré spolupráce mezi MK ČR a krajskými úřady
- podporovat spolupráci mezinárodních nevládních subjektů (viz úkol)
- do debaty o umění zapojovat nejen odbornou veřejnost, ale i širší kulturní veřejnost
Přepis celé debaty je na http://www.divadlo.cz/koncepceumeni/